התמודדות אפקטיבית עם יריבים מוֹנעי תִּפקוּד / גרשון קום

התמודדות אפקטיבית עם יריבים מונעי תפקוד / גרשון קום

תקציר - מאמר זה,  מציע דרך התמודדות עצמית, בלתי מתפשרת - עם תסמינים המנטרלים את איכות התפקוד שלנו לפני תחרות, מבחן או כל סיטואציה אחרת הכרוכה בתחושת פחד, חרדה, חשש, תחושות אי וודאות, התרגשות - יתר.
בסקירה זו - שלש הנחות יסוד, שתי מסקנות ושלש הצעות פרקטיות לגישתי:
הנחות יסוד - הנחת יסוד ראשונה - תסמינים אלה (פחד, חשש, דיכאון קל, התרגשות - יתר וכד') כונסים אותנו לתוך עצמינו מבחינת התנהלות יומיומית לדוגמה: שפת הגוף נוטה להיות מכונסת, סגורה ופחות דינמית. וכן, הפחתה ביציאה למקומות המזמנים התמודדות עם אתגרים.
הנחת יסוד שנייה - תסמינים נפשיים אלה, מנטרלי תפקוד איכותי (תסמינים המוזכרים בהנחת היסוד הראשונה) - הם קטלניים; עד כדי יכולת לשתק את הפרט מבחינה פיזית ומנטלית. הם אינם נראים ואינם מוחשיים; אך השפעתם מוכיחה שהם כן מצויים בגופינו בכל מקום: בשרירים, בגידים, ברקמות, בדם; על משקל הנאמר בקהלת י"א, י': "והסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך". או כפי שמציין אלחנן גפני בספרו קארל יונג, הסוקר את עיקרי תורתו של הפסיכיאטר קארל יונג שהיה גם תלמידו של פרויד: "היכן שוכנת הנפש בגוף ? אנו מעריכים שהיא שוכנת בראש, האינדיאנים ילידי אמריקה טענו שהיא שוכנת בלב, בני שבטים באפריקה טוענים שהיא שוכנת בבטן...."
הנחת יסוד שלישית - בשיפור ואיזון מצב לא תקין זה, יש לבצע פעולה הפוכה לזו המתרחשת. (בעיקר במידה ונשלל גורם פתולוגי). הסבר והבהרה להנחת יסוד זו - בסעיף א' של סיכום המאמר.

מסקנות - מסקנה ראשונה - שפת גוף מבטאת מצב מנטלי. הדרך היא דו סיטרית כך שניתן להשפיע על מצב מנטלי באמצעות תנועה. יש הרחבה למסקנה זו כאן בסיכום.

מסקנה שנייה - מכלל הצע שיטות הטיפול לדוגמה: טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי, - יש לבדוק עד כמה שיטות טיפול אלה באמת מסייעות בעזרת שלושה פרמטרים:
א. האם הן באמת  גורמות למטופל להשתחרר מהכינוס אל תוך עצמו ומתרחשת מוחצנות - משחררת בשפת הגוף וניכרת יותר אקטיביות אישית - בהתנהלות היומיומית.
ב. משך ועוצמת  הטיפול על הפרט. צריך לשאוף שמשך ההשפעה יהיה מכסימלי ואפקטיבי.
ג. צריך לשאוף שהטיפול - יהיה על בסיס אמצעים אישיים וטבעיים של הפרט עצמו (הם מפורטים כאן בהמשך); ופחות שימוש באמצעים שהם חיצוניים כמו לדוגמה: תרופות שהן חומרים כימיים.

סיכום: שלש הצעות לתכנון אסטרטגיה טיפולית בפיקוח מקצועי -
א. מתיחות - מקזזות - תנועה מכנסת , מותחות - שרירים וגידים. מנטרלות - מנח גוף מכונס ומשולבות עם תנועות פיתול יעילות.  מסייעות - להנעת דם וחמצן לרקמות הגוף המצוי בסטרס.
מתיחות  יוצרות מנח גוף של פשיטה בעמידה , ישיבה ושכיבה -  תוך התייחסות לכל איבר ושריר. בכדי ליצור מתיחה יעילה יש לסנכרן אותה עם נשימות עמוקות. יש לבצע בהנחייה מקצועית. לקריאת מאמר בנושא ההיבטים הפסיכוסומטיים של המתיחות לחצו - כאן
ב. נשימות: בסיטואציות של סטרס הנשימה נוטה להיות רדודה. ההמלצה היא נשימה עמוקה המיטיבה מבחינה פיזית של העלאת ה- VO2 , מניעה את מרכיבי מערכת הנשימה ויוצרת ונטלציה רגשית. לצד זה שנשימה עמוקה מפעילה את כל מערך בית החזה המצוי "בשיתוק" המשקף את הסטרטס המונע תפקוד. ניתן לקרוא על כך בהרחבה במאמר: נשימה זה הרבה יותר מזה.

ג. הנעה פיזית. לאדם הנתון להשפעת תסמינים מנטליים, נפשיים - הפוגעים בתפקוד, ניתן להמליץ על הנעה בעזרת תרגילים המאופיינים במוטוריקה מינימלית. ניתן לבצע בעמידה, ישיבה ושכיבה. בדרך כלל קצב וזווית ביצוע התנועה יעלה בהדרגתיות - דבר המעיד על התאוששות. הנעה גם אם היא מינימלית - עדיפה על מצב מכונס ללא הפעלה של מערכות גוף.
הערה: תקציר זה אינו שולל כל טיפול חוקי ומקובל בתסמינים המפורטים בו; אלא מציע דרכי חשיבה ופעולה בנושא.
לקריאת מאמר נוסף העוסק בקשר שבין מנח גוף לתפקוד יומיומי לחצו - כאן

לסקירות נוספות בנושא לחצו על התגיות כאן למטה

לעמוד הראשי של האתר לחצו - כאן

צרו קשר 👈GershonKum@