השיר "כשאהיה גדול" הוא מסמך הדרכה לתהליכי העצמה אישית / גרשון קום

השיר "כשאהיה גדול" הוא מסמך הדרכה לתהליכי העצמה אישית / גרשון קום
ניתוח שלי לשיר "כשאהיה גדול" העוסק, ברובד הסמוי, בתהליכי העצמה אישית. השיר "כשאהיה גדול", בביצוע שלמה ארצי ולהקת חיל הים למילותיה של רימונה די נור (מילות השיר כאן בקישור למטה) הוא ברובד הגלוי, שיר העוסק בילד חולמני שמשתכשך במי אמבטיית המים ומפנטז על היותו רב חובל; אך ברובד הסמוי, השיר עוסק בצורה מעמיקה בתהליכי העצמה אישית של כל אדם. ניתן לראות  בשיר: "כשאהיה גדול" מסמך רציני, בגבולות ההגיון,  ממנו ניתן ללמוד הרבה אודות בניית תהליכי העצמה אישית.
צריך שיהיו מספר תנאים בכדי שתהליכי העצמה אישית יתקיימו, ואכן יש להם סימוכין בשיר. התנאים העיקריים לכך הם: א) נטרול חסמים להתפתחות אישית. ב) חשיבה חיובית ואופטימית במושגים של הצלחה תוך שימוש במילים מייצגות כמו "מלך" "אלוף" או כפי שמופיע בשיר "רב חובל". דוגמה אחרת:  "קדימה הלאה", " השמים הם הגבול" ועל אותו משקל כפי שמופיע בשיר "שוטי שוטי ספינתי". ג) אקטיבציה. עשייה אמיתית לכך.
ועכשיו לשיר עצמו. כיצד העיסוק בנושא העצמה אישית משתקף ברובד הנסתר של השיר? אסביר זאת בעזרת ציטוטים מהשיר לפי החלוקה של התנאים ליישום העצמה אישית (ולא לפי סדר רץ של הטקסט).
תנאי ראשון להעצמה אישית -  נטרול חסמים.   א) בבית הראשון, שורה ראשונה מוזכר התנאי הראשון להעצמה אישית:  צמד המילים "המים צלולים" - תיאור המרחב כמקום פתוח ללא חסמים ועכבות לעשייה.
ב) בית אחרון: איזכור לאחד מהחסמים להעצמה אישית הם לעיתים ההורים המונעים את בנם/בתם מלעסוק ולפתח את תחום התעניינותם. ענין המופיע מספר פעמים בביוגרפיות של מצליחנים בתחומם שמרדו בהוריהם. לדוגמה יהורם גאון. ענין זה מוזכר גם כאן בבית האחרון. לאחר שהילד החולם על התפתחות והעצמה אישית -  שיתף אותנו בתוכניותיו הראויות לשבח: מופיע האסון עליו אנו מדברים כאן:הורים המדכאים. בבית האחרון אמו נכנסת לתמונה כחסם. הדמות שמוחקת את כל התוכניות ומייבשת את התודעה השואפת לצמיחה והתפתחות אישית. "ציירתי מפות כבר יש לי תוכנית/ אך אמא ביצעה פעולה תוקפנית/ מתוך האמבט את הפקק היא שלפה/ ובן רגע ברחו כל המים שלי/ ולא נשארה אף טיפה".

תנאי שני להעצמה אישית -  חשיבה חיובית, אופטימית.
לענין זה יש לפחות פעמיים סימוכין בשיר בצורה מובהקת.
א) על נחישות כוונותיו של הילד בשיר - שמשקף תהליך מקביל לכל אדם השואף ללא הפסקה למצוינות, ניתן ללמוד מהבית השני. "הרוח נושב, הרוח לא נח….מפליג עד אין סוף, עד אין סוף". בבחינת: השמים הם הגבול. אף אחד לא יעצור אותי. הדגשת הנחישות המחשבתית באה גם לידי ביטוי באזכור פעמיים של המילים "...עד אין סוף...".
ב) נחישות. לאחר שהאם המדכאת, ניטרלה את כל תוכניותיו,  מצהיר הילד שהוא לא נכנע לענין העצמה האישית: "אני אהיה עוד רב חובל / אם לא היום, מחר".

תנאי שלישי להעצמה אישית - אקטיבציה: עשייה אמיתית המעידה על רצינות ההתכוננות האישית של האדם - להתביית על הדרך המובילה להשגת מטרת העצמה האישית. גם תנאי זה, הנדרש להעצמה אישית, מופיע מספר פעמים בשיר.
א) שורה 4 ושורה 5: "ואני עם מצפן והרבה שעונים/ יוצא למרחב למרחב". גם כאן חזרה פעמיים, הדגשה של המילה החשובה - היעד "...למרחב…".
ב) "שוטי שוטי ספינתי…." המילים המופיעות בפזמון, מעידות על אקטיבציה של האדם להשגת מטרת העצמה אישית. כמו כן מילים אלה מתארות תנועה קדימה להשגת המטרה תוך איזכור הפועל בציווי פעמיים.

לסיכום אצטט את השורה האחרונה בשיר הנתמכת על ידי תהליך ארוך ומייגע שעובר הילד/ האדם בשיר. חשיבה חיובית והצהרה חד משמעית בהמשך הפזמון: "אני אהיה עוד רב חובל כשאהיה גדול". ונזכור שרב - חובל הוא דימוי למצוינות, מנהיגות, שליטה, פיקוד, הנהגה - המקביל למצוינות אישית.

מילות השיר "כשאהיה גדול"
לעוד מאמרים בנושא לחצו על התגית המתאימה לכם כאן למטה.

לעמוד הראשי 👈 Gershon-Kum.blogspot.com