מה שידעו על נשימה - עמוקה ב-500 לפנה"ס וטיפ לתירגול/ גרשון קום

מה שידעו על נשימה - עמוקה ב-500 לפנה"ס וטיפ לתירגול / גרשון קום

רובנו לא מקדישים זמן לתירגול נשימה עמוקה או בשמה האחר נשימה פונקציונלית; ולא תמיד מייחסים תשומת לב לחשיבותה ותרומתה לבריאות הפיזית והנפשית בכלל וברגעי סטרס בפרט.

ג'יימס נסטור בספרו: "נשימה" מצטט מתוך איזכור שנמצא חרוט על אבן מ - 500 לפנה"ס המיוחס לשושלת ג'ואוּ 周 שהייתה השושלת השלישית בתולדותיה של סין (1046 לפנה"ס ועד 256 לפנה"ס). האזכור מדהים בטוהר תיאור תהליך הנשימה ובהחלט מעורר השראה וחומר למחשבה; אך יותר מזה כלי להבנת אפקט הנשימה העמוקה.

"בהובלת הנשימה - תהא השאיפה מלאה.
לכשתתמלא - תגדל קיבולתה.
לכשתגדל קיבולתה - תתרחב.
לכשתתרחב - תעמיק חדור ותתמקם בשלווה.
לכשתתמקם בשלווה - תהא חזקה ויציבה.
לכשתהא חזקה ויציבה - תנבט.
לכשתנבט - תצמח, תשוב ותנסוק כלפי מעלה.
לכשתשוב ותנסוק כלפי מעלה - תגיע אל קודקוד הראש.
כוחה הסמוי של ההשגחה - נע ממעל. כוחה הסמוי של הארץ - נע מתחת.
הממלא אחר הנחיות אלה - יחיה. הפועל נגדן - ימות".

בתמונה אני מדגים תירגול נשימה - פונקציונלית עם דגש על פתיחת אזורי גוף בעלי משמעות פיזית ומנטלית לתהליך הנשימה: בטן, חזה, גרון. בדרך כלל, אלה אזורים שאנו במודע או שלא במודע חוסמים אם על ידי שפת גוף כמו שילוב זרועות על החזה או באמצעות פירטי לבוש ותכשיטים ואביזרים אחרים כמו שולחן שחלקנו מעדיפים לשבת מאחוריו כשאנו משוחחים עם האחרים.

רצוי שאזורים אלה לא יחסמו בכלל ולהקפיד על כך בזמן אימון בפרט. בתהליך הנשימה יש משום יצירת קשר בין פנימיות האדם עם המרחב מסביב. להגברת אפקט זה יש להקפיד על פתיחות ולהימנע מסגירות המקושרת לתחושות פחד, דימוי עצמי נמוך ותקשורת לא אמינה עם הסובבים.

מתחת לתמונה מחכה לכם קישור למאמר מורחב בנושא "נשימה זה הרבה יותר מזה" על מכלול ההשפעות הפיזיות והנפשיות שהנשימה יוצרת; וגם- על פורמט הנשימה המומלץ בראיית סגנון ה- Shin Sen Do.

לעיון במאמרים וסקירות נוספות על נשימה לחצו על תגית הנושא "נשימה" כאן למטה.

למאמר "נשימה זה הרבה יותר מזה" לחצו 👈כאן

נושא זה הוא אחד מנושאי הלימוד במסלול ההסמכה של מסלול לימודיי תנועה טיפולית SSD במרכז האקדמי ווינגייט בדגש על העניין הפרקטי של שימוש בנשימה פונקציונלית ככלי עבודה אישי לשדרוג חיי היומיום.

☎️ לשאלות, לימודים, הנחיית סמינרים תנועתיים👈צרו קשר

Gershon-Kum.blogspot.com