"מלכודת המילים" / גרשון קום.
תקציר זה עוסק בעניין הרגיש של תקשורת מילולית בין מטפל – למטופל בטיפול תנועתי.
תקציר זה דן בהתמודדות המטפל התנועתי עם המלל הטבעי והבלתי נמנע של המטופל בטיפול שאמור להיות תנועתי. דינמיקת המלל עלולה להרע לאפקט הטיפול התנועתי . או אם תרצו: כיצד המטפל שומר על טוהר ואפקטיביות המפגש הטיפולי.
תקציר זה דן בהתמודדות המטפל התנועתי עם המלל הטבעי והבלתי נמנע של המטופל בטיפול שאמור להיות תנועתי. דינמיקת המלל עלולה להרע לאפקט הטיפול התנועתי . או אם תרצו: כיצד המטפל שומר על טוהר ואפקטיביות המפגש הטיפולי.
מדוע המרכיב המילולי מופיע בעוצמה חזקה יחסית מהפגישה הטיפולית השלישית בממוצע ?
1. מטרת הטיפול התנועתי ליצור שינוי במצבו הפיזי או /ו המנטאלי של המטופל על פי יעדיי הטיפול. המלל הוא ביטוי לכך שהתנועה-הטיפולית מניעה את התהליך הטיפולי . יש לאפשר למטופל בהסתייגויות מסוימת לספר ולדון עם עצמו בקול רם. בכך נאפשר לתהליך להתרחש.
2. המטופל רוחש אמון במטפל ורואה בו דמות ראויה לפתוח את סגור ליבו. (המטפל מבחינתו מחויב לשמירת סודיות אבסולוטית . היבט נוסף ביחסי מטפל-מטופל שאינו נדון כאן בתקציר הזה).
מדוע המטפל התנועתי לא אמור לנהל דיאלוג עם המטופל אלא להקשיב בלבד ולהשאיר את המלל ברמת המונולוג ?
1. הבעת דעה של המטפל הנתפס כדמות סמכותית - "יודעת הכל" בעיני המטופל היא למעשה דעה סובייקטיבית, ויש בה משום להפר את זרימת הדינמיקה ולשבש את מסע החיים בו מצוי המטופל. דוגמה אפשרית: אין זה מתפקידו של המטפל לחוות את דעתו לגבי החלטת המטופל לדוגמא להתגרש מאשתו. תפקידו של התהליך הטיפולי להביא את המטופל –ברוח הדוגמא- להרהר ולקבל החלטה בעניין זה, אך מכאן ואילך המטופל יקבל את ההחלטה בעצמו ויתמודד איתה בעצמו. הדבר נכון לגבי כל נושא אחר העשוי להתעורר במהלך הטיפול.
2. המטפל התנועתי משתמש בתנועה כאמצעי טיפולי על פי תורה סדורה; ועליו להמנע להכנס לתפקיד לא לו - של יועץ , קואצ'ר, פסיכולוג - במידה ואין לו את ההכשרה המתאימה לכך. בכך ישמור המטפל על טוהר הטיפול התנועתי.
3. המטפל התנועתי הוא דמות האמורה להניע תהליך פיזי או /ו מנטלי, בעזרת תנועה טיפולית; במסגרת זמן שנקבעה מראש ולא יותר מכך. במידה ומתעורר הצורך ,המטפל התנועתי ימליץ למטופל להעזר בקולגה מוסמך משיטת טיפול מדיסציפלינה אחרת; בכדי לסייע למטופל למצות את ההליך הטיפולי באותם מקומות בהם קצרה ידו של הטיפול התנועתי .אל למטפל התנועתי להשאב לתוך המלל של המטופל ולהפוך אותו ככלי טיפולי.
1. מטרת הטיפול התנועתי ליצור שינוי במצבו הפיזי או /ו המנטאלי של המטופל על פי יעדיי הטיפול. המלל הוא ביטוי לכך שהתנועה-הטיפולית מניעה את התהליך הטיפולי . יש לאפשר למטופל בהסתייגויות מסוימת לספר ולדון עם עצמו בקול רם. בכך נאפשר לתהליך להתרחש.
2. המטופל רוחש אמון במטפל ורואה בו דמות ראויה לפתוח את סגור ליבו. (המטפל מבחינתו מחויב לשמירת סודיות אבסולוטית . היבט נוסף ביחסי מטפל-מטופל שאינו נדון כאן בתקציר הזה).
מדוע המטפל התנועתי לא אמור לנהל דיאלוג עם המטופל אלא להקשיב בלבד ולהשאיר את המלל ברמת המונולוג ?
1. הבעת דעה של המטפל הנתפס כדמות סמכותית - "יודעת הכל" בעיני המטופל היא למעשה דעה סובייקטיבית, ויש בה משום להפר את זרימת הדינמיקה ולשבש את מסע החיים בו מצוי המטופל. דוגמה אפשרית: אין זה מתפקידו של המטפל לחוות את דעתו לגבי החלטת המטופל לדוגמא להתגרש מאשתו. תפקידו של התהליך הטיפולי להביא את המטופל –ברוח הדוגמא- להרהר ולקבל החלטה בעניין זה, אך מכאן ואילך המטופל יקבל את ההחלטה בעצמו ויתמודד איתה בעצמו. הדבר נכון לגבי כל נושא אחר העשוי להתעורר במהלך הטיפול.
2. המטפל התנועתי משתמש בתנועה כאמצעי טיפולי על פי תורה סדורה; ועליו להמנע להכנס לתפקיד לא לו - של יועץ , קואצ'ר, פסיכולוג - במידה ואין לו את ההכשרה המתאימה לכך. בכך ישמור המטפל על טוהר הטיפול התנועתי.
3. המטפל התנועתי הוא דמות האמורה להניע תהליך פיזי או /ו מנטלי, בעזרת תנועה טיפולית; במסגרת זמן שנקבעה מראש ולא יותר מכך. במידה ומתעורר הצורך ,המטפל התנועתי ימליץ למטופל להעזר בקולגה מוסמך משיטת טיפול מדיסציפלינה אחרת; בכדי לסייע למטופל למצות את ההליך הטיפולי באותם מקומות בהם קצרה ידו של הטיפול התנועתי .אל למטפל התנועתי להשאב לתוך המלל של המטופל ולהפוך אותו ככלי טיפולי.
מודע המטפל צריך לאפשר למטפל לנהל מונולוג - על חשבון זמן הטיפול התנועתי ?
1. התבטאות מילולית רלוונטית מצידו של המטופל היא סממן להתרחשות התהליך הטיפולי. נאזין למטופל ובכך נאפשר לתהליך להתרחש. בעיקר כשמדובר באמירה מסוג "אמירה ביצועית Performative"
2. האזנה למונולוג המטופל היא בבחינת מאגר מידע חשוב עבור המטפל התנועתי לגבי התהליך הטיפולי.
2. האזנה למונולוג המטופל היא בבחינת מאגר מידע חשוב עבור המטפל התנועתי לגבי התהליך הטיפולי.
באילו תנאים נביע בכל זאת את דעתנו באופן טכני קצר וענייני ?
1. חיזוק מילולי למטופל חסר תמיכה רגשית , ללא אנשים קרובים "מאפשרים".
2. אמירה מילולית למטופל שיש בה משום להסיר מעמסה רגשית.
3. כאשר המטופל מציף במלל מבחינת תוכן, כמות ומקום . יש לקזז זאת ולהציב גבולות למטופל.
1. חיזוק מילולי למטופל חסר תמיכה רגשית , ללא אנשים קרובים "מאפשרים".
2. אמירה מילולית למטופל שיש בה משום להסיר מעמסה רגשית.
3. כאשר המטופל מציף במלל מבחינת תוכן, כמות ומקום . יש לקזז זאת ולהציב גבולות למטופל.
ככלל - המטפל התנועתי צריך לזכור שתפקידו להעביר ידע תנועתי בעלת אוריינטציה טיפולית בהתאם ליעדיי הטיפול במטרה ליצור שינוי מנטלי או/ו פיזי - על פי הסכמה בין המטפל למטופל . כמו –כן, המטפל צריך להיות מודע לתהליכים המתרחשים במפגש הטיפולי ובכלל זה למרכיב המלל, ולהקפיד לשמור על טוהר הטיפול.
ועוד ביחסי מטפל-מטופל בהיבט של אנונימיות - יחסית.
ועוד ביחסי מטפל-מטופל בהיבט של אנונימיות - יחסית.
לעוד מאמרים וסקירות בנושא לחצו על התגיות למטה.
חזרה לעמוד הראשי לחצו כאן
