העץ (מול הבית) מודל לחיקוי להתנהלות מנטלית / גרשון קום

העץ (מול הבית) מודל לחיקוי להתנהלות מנטלית / גרשון קום

סקירה זו היא אחת מיני רבות באתר, העוסקת בתיאור מודלים מהטבע המומלצים לחיקוי; להיטיב את תפקודי האדם המשופע ברעשים תודעתיים - הגוזלים ממנו אנרגיות רבות ומונעים השגת מטרתו.
סקירה מצולמת זו מתעדת את אחד העצים בשדרת הרחוב בו אני גר, ועוסקת במיומנות המנטלית של העץ, יצור חי ונושם לכל דבר, להתמודד עם משבר פיזי ומנטלי.

תמונה 1: זה הרחוב שבו אני גר. לאורכו - שתי שדרות עצים החובקות אותו מכל צד, עשירות בעלווה; המצילה צל ומהוות בית גידול לציפורים המלוות מידי יום את זריחת החמה בציוצים מוזיקליים.

תמונה 2: מידי פעם מגיע צוות גננים לטפל ולטפח את שדרת העצים; אלא שבפעם האחרונה בגלל אי הבנה, גיזום אחד העצים בוצע באופן אלים והותיר את העץ במערומיו. ברגע אחד - עץ מעוטר לתפארת בענפים עשירי עלווה הפך למקל עץ תקוע באדמה. איש לא ידע מה יהיה עתידו של העץ אלא העץ בלבד.
צילום: גרשון קום
התמונה הבאה, תמונה 3: מאותה זווית צילום של  תמונה 2. לא עברו מספר שבועות והעץ החל ללבלב מחדש. כפי שנאמר בלשון יומיומית "העץ חזר אל עצמו". מדוע מצב טראומטי כזה או אחר עלול לגרום לקריסה נפשית ופיזית בעוצמה כזו או אחרת אצל האדם, ואילו בחקר הבוטניקה יש עדויות רבות על הצמחים והעצים הנוטים לחזור למצבם המאוזן לאחר טראומה. מדוע ההבדל הזה בין העולם הבוטני לאדם על מערכות גופנפש שלו ?
צילום: גרשון קום
המפתח לתשובה נמצא באמירה: "נהיה אנחנו החושבים - ולא המחשבה". איך זה מתקשר לענייננו ? העולם הבוטני בניגוד לאדם לא עסוק בהוצאת אנרגיה על תחושות ורגשות כמו נקמה, רחמים עצמיים, ייאוש ועוד. רגשות ומחשבות המוגדרות "כאבק העולם" - המסיטים מדרך השגת המטרה. נכון שבניגוד לעולם הצומח, לאדם יש את הפוטנציאל הקוגניטיבי לפתח רגשות שמתבררות כלא תורמות; ואף מסיטות מהדרך הקצרה להשגת מטרה מאזנת. אך מאידך - אין הכרח לבחור בהן. היכולת הקוגניטיביות של האדם מאפשרת לו לשלוט, לברור ולבחור במה להתרכז - ברגע משבר, בכדי להיטיב ולאזן את מצבו במהירות האפשרית. זו הכוונה באמירה "נהיה אנחנו החושבים - ולא המחשבה" - יכולת השליטה במה וכמה לאפשר למחשבות לשלוט בעולמנו המנטלי.
  

תשובה מורחבת על כך, אפשר לראות כאן בקישור למטה המתייחס לעולם ההידרוגרפי של הנחלים והנהרות. מטרת כל נהר היא לזרום לאורך עשרות, מאות ואלפי קילומטרים מפסגת ההר ולהשפך ולהתמזג עם מי האוקיינוס או הים; למרות אין ספור מכשולים וקשיים שהטבע והאדם מציב לאורך מסלול הזרימה. איך בכל זאת הנהרות מצליחים להגשים את מטרתם ?! הסקירה שבקישור כאן בהמשך - עוסקת בחמישה קודים מנטליים, המוגדרים כחוקי הידרוגרפיה המאפשרים לנחלים והנהרות - לממש את מטרת פעולתם. חמישה קודים אלה, המוגדרים כחוקי הידרוגרפיה, מומלצים לחיקוי אל ידי האדם לייעל את התנהלותו המנטלית ברגעי משבר. לקריאה על חמישה קודים מנטליים המוגדרים כחוקים הידרוגרפים שהם בהחלט כן מודל לחיקוי לחצו 👈 כאן.

לעוד מאמרים בנושא לחצו על התגיות כאן למטה
ליצירת קשר
חזרה לעמוד הראשי של האתר