מה מסתתר בנאום המוטיבציה המוכחת של ספורטאי העבר Dwayne Johnson / גרשון קום
מה מסתתר בנאום המוטיבציה - המוכחת של ספורטאי העבר ושחקן הקולנוע המצטיין
Dwayne Johnson ומה ניתן ללמוד מכך על שיפור היחסים בנינו לאתגרים האישיים שלנו, דווקא אלה שהם בעלי פוטנציאל שוחק ?
מצד אחד: ניתן להגדיר את חדר הכושר למתאבק העבר Dwayne Johnson - כביתו השני; ואת האימונים המפרכים היומיומיים - כשגרת חיים שוחקת וסיזיפית.
אך מצד שני: בנאום המוטיבציה המפתיע שלו, הוא טוען שהוא בכלל לא מתאמן בחדר הכושר.
אם כך מה הוא עושה שם ?! להבנתו הוא עושה שם דברים אחרים לחלוטין, כפי שאתם יכולים לקרוא כאן למטה בתרגום שלי לסרטון.
מטרת הניגוד בניסוח נאום המוטיבציה:
כשהאזנתי למסר המוטיבציה של Dwayne Johnson בווידאו למטה, הבנתי שהוא משתמש בדבריו בשיטת תכנות עצבי - לשוני או בשמה האחר -שיטת המיסגור Framing. כך שאת המילים והמושגים הטעונים במאמץ ופוטנציאל לשחיקה, הוא מחליף במילים ומושגים של: חזון, הצלחה - פורצת דרך, תקווה, כיבוש פסגות של הצלחה. בהמשך, מתחת לתרגום נאום המוטיבציה, מחכים לכם הסברים ברמת ההגדרה של מה היא שיטת המיסגור, התכנות העצבי – לשוני ואיך ניתן להשתמש בה למטרותינו האישיות.
המקור באנגלית בווידאו למטה
"אני למעשה לא מתאמן בחדר הכושר.
אני לא מרים משקולות בחדר הכושר.
אני לא מזיע בחדר הכושר.
אבל אני כן בונה -
אני בונה את התשתית,
אני בונה את השגרה, ההרגלים,
על ידי שבירה,
שבירת מחסומים, שיאים,
סטראוטיפים,
אני שובר את הפסיעה להשגת היעד ואת העצמי הנמוך שלי,
כולנו נהיה על הדרך הנכונה אם נעשה את זה נכון.
כי כאשר אתה בונה את עצמך
הסבר ברמת ההגדרה על שיטת המיסגור, תכנות עצבי –
לשוני (להרחבה ראו בביבליוגרפיה למטה):
בגישה זו אנו קובעים את אופי המסגרת ההבנתית של הפעולה שאנו אמורים לבצע. כך שלמסגרת ההבנתית שקבענו, יש השפעה על התפיסה האישית, על המשמעות ועל הערך של הפעולה שעלינו לבצע.
ארבע הארות:
א. מהו "מִסגור הקשר Connection": במסגור מסוג זה נקבע ניסוח לקשר חיובי ובונה
ממנו ניתן ללמוד כיצד הסיטואציה או הפעולה מסייעת לכם. לדוגמה: "כתיבת המאמר
שקבלתי כמטלת לימודים היא התנסות חדשה עבורי שמעניקה לי חוויה השמורה לאנשי מקצוע
מובילים". ניתן לייחס את "מסגור הקשר" לגבי כל פעולה וסיטואציה לניטרול פוטנציאל השחיקה שטמון בו.
ב. מהו "מִסגור תוכן": במסגור זה נשייך משמעויות מעצימות להתנסות בתוך
הסיטואציה. לדוגמה: אם נשאר בעניין כתיבת המאמר, כמטלת שיעורי בית במסגרת לימודיי ההסמכה המקצועית - כמעיקה לכאורה, אז מומלץ שמסגור - התוכן שאני אעניק למטלת כתיבת המאמר יהיה בסגנון: "כתיבת המאמר היא לא מעיקה. ההפך: כתיבת המאמר תכתיר אותי כחלוץ פורץ דרך - לכתוב על
העניין שבחרתי בו". "כתיבת המאמר משולה לעליה למקפצה להצלחה מקצועית".
ג. זהירות מלהילכד במִיסגורים חסרי תועלת. לדוגמה לגבי משימת כתיבת המאמר בלימודיי ההסמכה, מסגור חסר תועלת הוא: "עלי להכין שיעורי בית. מטלה שנפלה עלי ואין לי זמן בשביל זה ואין לי ראש בשביל זה". או "אני חייב/ת למצוא דרכי קיצור לבצע את מטלת כתיבת המאמר כך שזה יהיה הכי קצר ומהר עם מינימום השקעה" . הענקת משמעויות שליליות, תשפיע על היכולת הפיזית, כך שמימוש המטרה לא יהיה במיטבו.
אתם מוזמנים להחליף את "מטלת כתיבת המאמר" שמופיעה כאן כדוגמה, באמירה של כל פעולה אחרת מעולמכם האישי
ד. הכי חשוב : זיכרו ! למילים שהן מעוררות רגשות ורעיונות - יש
עוצמה. יש להן את הפוטנציאל למנף את תת- ההכרה.
הווידאו. שיטת המיסגור (תכנות עצבי - לשוני) כאמצעי למוטיבציה ומינוף אישי
למעוניינים להרחיב בנושא זה
העליתי כאן ביבליוגרפיה מקוצרת:
George Lakoff, Howard Dean,
Don Hazen. Don't Think of an Elephant
Milton H. Erickson. Life
Reframing in Hypnosis
Tonya Reiman. The Yes Factor
Verginia Satir. The Satir
model: Family Terapy and Beyond
| Push to your limits |