הקשר שבין מתחים נפשיים לכאבי גב תחתון / גרשון קום

הקשר שבין מתחים נפשיים  לכאבי גב  - תחתון  / גרשון קום


כאב יתכן ומקורו בסיבה פסיכוסומטית - רגש דחוק כדוגמת כעס, פחד, תחושת פגיעה אישית  - שלא קיבל ביטוי; ולכן התפתח לתסמין פתולוגי ובכלל זה כאב. בעיקר נכון הדבר אם אין שינוי מבני למרות הכאב. 
להלן ארבעה הסברים מייצגים, המקובלים כיום גם ברפואה הקונבנציונלית - לתופעת הכאב הפסיכוסומטי, . 

1.  ד"ר דב שטיינמץ רופא משפחה ופסיכיאטר מזכיר במאמרו "תוצאות טיפול גוף-נפש לכאבי גב תחתון ללא פתולוגיה מבנית מוגדרת. סדרת מטופלים המאובחנים ומטופלים כתסמונת מתח Myositis " - את פרופסור ג'ון סרנו; שאבחן כאבי גב כמקור פסיכוסומטי אותם כינה SMT Tention Myositis Syndrome – סינדרום מתח מיוזיטיס. או בשמו האחר SPD  - Distraction Pain Syndrome "תסמנות הסחת הכאב".  לתפישתו, ההסבר הפיזיולוגי לכאב לא נבע מהאבנורמליות המבנית של עמוד השדרה, אלא התחיל אצל המטופל כדיכוי רגשי – Emotional Repression  כך שמנגנונים עצביים שמקורם במוח מפחיתים את זרימת הדם לרקמות הנגועות ונגרמת בהם הצטברות חומרי פסולת. בהחמרה יווצרו כאבי שריר כאבחנת: ספזאם - התכווצות השריר מלווה בכאב. תהליך זה על פי ההשערה הוא בבחינת אמצעי הסחה מרגשות דחק מטרידים וקשיים להתמודדות ישירה איתם.
ד"ר שטיינמץ מסיים את מאמרו באמירה אישית: "במרפאה שלי אני נוהג באופן שגרתי לשאול את הבאים עם כאבי גב שונים, אם לאחרונה יש מתח מיוחד או אירוע קשה בחייהם. הרבה פעמים התשובה חיובית ואני עושה עבורם את הקישור בין זה לבין כאב הגב שלהם....כעת, יש מקום ללכת צעד אחד קדימה ולברר יותר לעומק, מה מציק להם, אילו רגשות הם מחזיקים".

2. עוד טוען פרופסור ג'ון סראנו מומחה ברפואת כאב בספרו " Healing back pain" שלכאבים כרוניים יש בדרך כלל מקור רגשי. הדבר נכון גם לגבי פרפקציוניסטים הנוטים לרצות אחרים, בעלי מצפון קשוח וחוש ביקורת עצמית מפותח מאד. פרופסור סראנו הסיק שהמוח באופן לא מודע יוצר את הכאב כדי להסיח את דעתו של האדם מרגשות לא מודעים המאיימים עליו כמו כעס וחרדה

3.  הפסיכואנלטיקן אלכסנדר לואן, רואה בגב התחתון  כצומת, נקודת מפגש בין המחצית העליונה של גופנפש למחצית התחתונה. 
מהמחצית העליונה מתנקזים לגב התחתון - רגשות, צרכים, לחצים – פיזיים ונפשיים. 
מהמחצית התחתונה - עולה דרך הרגליים, כוח התומך באדם ביציבה (בנוכחות שלו במרחב) ובשחרור ויישום הרגשות והלחצים שמגיעים מלמעלה.
במידה והזרמת המידע המתנקז לגב התחתון – תשתבש, עלול להיווצר "פקק תנועה" הנתפש כסטגנציה בנקודת המפגש בגב התחתון .סטגנציה מצטברת לאורך תקופת זמן- עלולה להתבטא בכאבי גב.



4 על פי ד"ר Ken Dychtwald  כל חוויה או רגש אמורים לעבור  ארבעה שלבים: מתח , טעינה , פורקן  והרפייה אם לא כן, עלול להתפתח פוטנציאל להיווצרות  סטגנציה; המתבטאת בשלב הראשון כתסכול , מתח , קונפליקט אישי – העלולים  להחמיר בהיבט המנטלי ולהתפתח לתסמין פתולוגי פיזי.
הבטן - מזוהה מבחינה פסיכוסומטית כמרכז הרגשות .(כראייה - הניבים הנאמרים בעת כעס: " יש לי בטן מלאה עליך" או בעת התרגשות: " יש לי פרפרים בבטן"). כדי למנוע סטגנציה רגשית, יש לשאוף  לשחררם.
סטגנציה רגשית – מצטברת, עלולה להתבטא בהתכווצות והקשחת שרירי הבטן. בראייה -הפסיכוסומטית יש לראות את הגב התחתון והבטן כחלקים המושפעים זה מזה כך ששרירי בטן מכווצים לאורך זמן ישפיעו על מידת איזון מתח השרירים התומכים בעמוד השדרה. במידה ואיזונם יפגע לאורך זמן הם עלולים לגרום לכאבי גב תחתון - חולפים ובהחמרה גם לכרוניים
.

5.  עוד על פי ד"ר Ken Dychtwald  דיסהרמוניה נפשית מתבטאת במתח שרירים לא מאוזן בגב התחתון. מתח שרירי חזק מידי או רפוי מידי - מעודד את התנאים להיווצרות סטגנציה העלולה להתפתח לפתולוגיה . לדוגמה: הפרעה כפייתית  OCD : תתאפיין מבחינת מתח שרירים  בגב התחתון בכווץ והקשחה. לעומת זאת הפרעה אימפולסיבית תתאפיין בשרירי גב תחתון גמישים מידי שגם הם בעלי פוטנציאל להווצרות סטגנציה.

אלה ארבע הסברות שבחרתי לעלות כאן בנושא כאבים פסיכוסומטיים בהדגמה על גב תחתון בשם אומרם.
למאמר המשך בנושא 👈 - כאן 
לעוד חומר בנושא 👈 על התגיות כאן למטה.
לעמוד הראשי של האתר 👈 - כאן