האנטומיה של הסייזה Seiza / גרשון קום

האנטומיה של הסייזה Seiza / גרשון קום

מתחת לתמונה 👇 הסקירה על ההיבט האנטומי של ה- Seiza והרחבות למתעניינים.
החלק הדומיננטי בישיבה היפנית המסורתית - סייזה, הם הברכיים בהיותם מיפרק סנוביאלי Synovial Joint מסוג מיפרק ציר המאפשר תנועת כפיפה ופשיטה.

הסייזה היא ישיבה מהנה מאד לטעמי בעצם החיבור שהיא יוצרת בין האדם לקרקע. יחד עם זאת, ישיבה זו עלולה לגרום עומס רב על הברכיים ולכן מומלץ להתחיל בהדרגתיות. במידה וסגנון ישיבה זה גורם לכאבים שסיבותיהן מפורטות בהמשך הסקירה - יש להמנע. כמו כן ראו כאן בהמשך קישור לישיבות חלופיות לסייזה.

להלן אזכור לגבי תנועת הכפיפה ותנועת הפשיטה הכרוכה בביצוע הסייזה:
תנועת הכפיפה ראו שרטוט כאן למטה. תנועה זו מתאפשרת בעזרת שרירי ה - Hamstring .אלה הם שרירי מיתר הברך הממוקמים בחלק האחורי של הירך. שרירים אלה מורכבים משריר הירך הדו ראשי  Biceps Femoris . השריר החצי קרומי  Semimembranosus  והשריר החצי גידי Semitendinosus

תנועת הפשיטה ראו שרטוט כאן למטה. תנועה זו מתאפשרת בעזרת שריר הירך הארבע ראשי Musculus Quadriceps Femoris הממוקם בקדמת הירך. שריר זה מורכב מארבעה ראשים. שלושה יוצאים מעצם ה- Femur והרביעי מהאגן והם מתחברים ל- Patella . הארבעה הם : Vastus Medialis, Vastus Lateralis, Vastus Intermedius, Rectus Femoris

במידה וישיבה זו מלווה בתחושת כאב ואי נוחות - יש להמנע. קיימות חלופות לסייזה. ראו כאן בקישור למטה סקירה מצולמת של חלופות אפשריות לסייזה.

שלש הסיבות העיקריות העלולות לגרום לכאבים ולתחושת אי נוחות:
1. הברך נתמכת על ידי ארבע רצועות עיקריות היוצרות תנועה ללא החלקה או בריחה של אחד ממרכיבי המיפרק. הארבעה הם: רצועה צולבת קידמית, רצועה צולבת אחורית, רצועה עקיפה צידית, רצועה עקיפה תיכונה.
רצועות אלה עלולות להמתח יתר על המידה או להקרע דבר המגביל את פעולת הברכיים.

2. פגיעה במניסקוסים. במפרק הברך שני מניסקוסים : הליטראלי והמדיאלי. קרע במניסקוס גורם לעומס על הסחוס דבר הגורם לפגיעה ברמת הסיכוך של המיפרק המלווה בכאבים. כמו כן מניסקוס קרוע המצוי בין שני משטחי הסחוס עלול להפריע לפעולה תקינה של המיפרק.

3. פציעה בשרירים המופעלים והמאפשריים את תנוחת הסייזה.

שרטוט לתנועת הכפיפה:

שרטוט לתנועת הפשיטה:

למתעניינים יש כאן הפניות לסקירות ומאמרים נוספים:

מה מתרחש מבחינה אנטומית במעבר מסייזה לעמידה. 👈 כאן

לסקירה מצולמת על ה - Seiza 👈 - כאן 

הסייזה כאימון אישי להפעלת מכלול שרירים ופתיחת אזורים טעונים 👈 - כאן

להדגמה: של ישיבות יפניות מסורתיות נוספות 👈- כאן

☎ להדרכות ושאלות צרו 👈 קשר