תירגול ג'ונבי הונדו Junbi Undo מה זה ומהם יתרונותיו / גרשון קום

תירגול ג'ונבי הונדו Junbi Undo מה זה ומהם יתרונותיו / גרשון קום 

תירגול ג'ונבי הונדו Junbi Undo היפני מקובל כאימון פותח, רגוע, אישי, בעצימות נמוכה כפי שנהוג בתחילת אימוני אמנויות הלחימה שמקורם ביפן; ויחד עם זאת, מומלץ ואפשרי לכל אדם בכל גיל, מצב פיזי ונפשי ללא קשר לאמנויות לחימה. הפירוש הכולל ביפנית לג'ונבי הונדו Junbi Undo הוא תירגול הכנה לגוף ולנפש, במטרה להכין את המתרגלים באמנויות הלחימה לאימון עצמו, על פי גישת הסגנון בו הם מתמחים. מעבר לכך, לאימון מסוג זה יתרונות בריאותיים וניתן לראות בו גם כאמצעי לתחזוקה אישית של מכלול מערכות הגוף והנפש (בדיוק כפי שכולנו מתחזקים את הרכב, המזגן וכל דבר אחר). 

למעשה זה מיועד לכולם : 

הג'ונבי הונדו הוא אימון מומלץ לכולם. ניתן להתאמן לבד או בקבוצה, ללא תלות בגיל, ביכולת פיזית ונפשית ,לפני תחילת יום הפעילות או בכל זמן אחר במהלך היום; גם אם אתם לא מתרגלים אמנויות לחימה. ניתן לתרגל בעמידה, בישיבה כולל מרותקי כסאות גלגלים ובשכיבה. אין צורך במכשירי אימון. התירגול הוא של האדם עם עצמו.

מהות האימון ובשביל מה צריך את זה ? 

קיימת גישות שונות לתירגול הג'ונבי הונדו. בגישת ה- Shin Sen Do שבו האתר כאן עוסק, אימון הג'ונבי הונדו נחשב למקיף ויסודי ואורכו לא צריך לעלות על חצי שעה. האימון מתבצע על ידי תרגילי הנעה של כל אחד ממיפרקי התנועה (מפרקים סינוביאליים) שמניעים את גופינו, כך שכל מיפרק תנועתי מונע בכל מישורי התנועה האפשריים. אימון יומי קצר ויעיל זה, מיעל את התנועה העתידית במהלך היום ומאט תהליכי ניוון אפשריים. בג'ונבי הונדו, גם אזורי הגוף שאין בהם מיפרקי תנועה זוכים להתייחסות, דבר המסייע לשמירת רעננות רקמות העור ומיטיב את מחזור הדם. מומלץ להעזר בהדרכה מתאימה לביצוע הג'ונבי הונדו.

ליתר פירוט מטרות תירגול הג'ונבי הונדו:

1. מטרות פיזיות

א. הנעת המפרקים הסנוביאליים.

א1 כל המפרקים התנועתיים. היבט כמותי.

א2 הנעתם בכל מישורי התנועה  שלהם. היבט איכותי.

ב. שיפור זרימת הדם על ידי טפיחות על רקמות כל איברי הגוף

ג. מכיוון שאחת ממטרות תירגול הג'ונבי הונדו היא העלאת המודעות האישית לגופם יש להקפיד:

גא. לעודד את המתרגלים לשלב מגע חושני ושמירת קשר עין עם האיברים המטופלים.

גב. לשלב תנועה אינטגרטיבית תוך כדי הקפדה על שמירת פיקוס על האיבר או המיפרק התנועתי המטופל.

ד. האימון עצמו כרוך בביצוע מנחים פשוטים בעמידה, ישיבה, שכיבה כך שהגוף חווה מנחי גוף שהם לא חלק משיגרת התנועה היומיומית. יתרון עובדה זו מקנה עמידות לגוף במקרה של טראומה פיזית שעלולה להתרחש במהלך היום; בה הגוף נשאב למנח לא מתוכנן אך מוכר מתירגול הג'ונבי הונדו.

ה. הפעלה יזומה של נשימה פונקציונלית והפעלת שריר הסרעפת.

2. מטרה מנטלית

הנחיה תבניתית, סכמטית במטרה לסייע למתרגלים לשמור על תובנת ה- Moksu בכדי לחבר תודעתית את האדם לעצמו בעזרת תירגול ממצה. 

3. מטרות אנרגטיות.

א. תיעול ושחרור מטענים שלילים שנלכדו בגופינו בכלל ובמפרקים התנועתיים בפרט. לכן-

א1. הקפדה על ביצוע סדר פעולות מבלי לדלג על שלבים.

א2. הקפדה על תיעול המטענים בשני מסלולי היציאה. הראשון - חלק א': ראש - חוליות צוואר- חגורת כתפיים- זרועות- כפות ידיים- אצבעות כפות ידיים. חלק ב': חוליות חזה כולל הנעת הטורסו - חוליות אגן כולל הנעת הטורסו - רגליים( דגש על ברכיים וקרסול) - כפות רגליים - אצבעות כפות רגליים.

ב. הנעת צ'י במרידיאניים על פי כיוונם הטבעי.

עוד על חשיבות תירגול הג'ונבי הונדו במאמר שלי שפורסם באתר המומחים של המכללה האקדמית בווינגייט: לא לשכוח את חוליות השלד ברכב חונה.

למאמר נוסף: הפחתת פציעות והגדלת סיכויי ההישרדות בעזרת אימוני ג'ונבי הונדו במקרה של תאונה

לעוד סקירות מצולמות עם הסברים לחצו על התגית נושא כאן למטה מתחת לתמונת הדגמה שלי.

GershonKum@
להדרכות ושאלות צרו 👈 קשר