הקשר בין חרדה חברתית למרחבים סביב האדם / גרשון קום

 הקשר בין חרדה חברתית למרחבים סביב האדם/ גרשון קום

סביב כל אחד מאתנו יש ארבעה מרחבים איתם אנחנו מקיימים יחסי גומלין כל העת, במודע ושלא במודע. הקשר הוא דו סיטרי. מצד אחד: אנחנו קולטים לתוך המרחבים של עצמנו; ומצד שני: אנחנו משדרים לתוך המרחבים של הסובבים אותנו. 
בתחום תנועה טיפולית בגישת SSD, מוקדש לנושא יחסי הגומלין בין האדם למרחבים שסביבו חשיבות רבה על היכולת של התפקוד הפיזי והמנטלי. נושא שמגובה גם על ידי דיסציפלינות נוספות כמו פסיכולוגיה. הסקירה כאן, עוסקת בחרדה החברתית והקשר של תופעה זו למרחבים סביב האדם; כפי שנחקר במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה.

יש  לציין שארבעת המרחבים המקיפים את האדם הם:

א. החלל האינטימי שסביב כל אחד מאיתנו ברדיוס 50 ס"מ בממוצע.

ב. החלל האישי הרחב יותר ברדיוס של 100 ס"מ בממוצע.

ג.  החלל החברתי ברדיוס של 250 ס"מ בממוצע.

ד. ולבסוף החלל הרחב ביותר: החלל הגלובלי האינסופי.

במאמר: Biased estimations of interpersonal distance in non-clinical social anxiety

של פרופ':  Nur Givon , Hadas Okon-Singer מהמחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת חיפה, מעלים המחברים את הקשר בין התפישה האישית של הסובלים מחרדה חברתית למיימדיי המרחבים סביבם. הקישור למאמר המקורי - כאן בהמשך למטה.

הגדרת החרדה החברתית במאמר: חרדה חברתית היא אחת מהפרעות החרדה השכיחות ביותר הגורמת למצוקה ניכרת ולפגיעה ביכולת לתפקד לפחות בהיבטים מסוימים של חיי היומיום. אנשים עם חרדה חברתית נמנעים מאינטראקציות חברתיות המתבטאות בהעדפה לריחוק בינאישי גדול יותר במיוחד מזרים.

אנשים עם חרדה חברתית מעדיפים לשמור על מרחק בינאישי גדול יותר מאחרים במיוחד מזרים, מה שמצביע על אומדן מרחק מעוות בהתנהגות המנעות. 

אחת ההשערות שעולות במחקר: אנשים בעלי חרדה חברתית מעריכים את המרחק הבינאישי מאנשים-זרים כקצר יותר, כך שהזרים נראים קרובים יותר. זה נובע מתחושת איום או/ו רגשות שליליים שמעוררת דמותו של הזר. בניסוי, מאופייני החרדה החברתית שהעדיפו לשמור על מרחק גדול יותר, העריכו גם מרחק זה כקצר יותר. בעלי החרדה החברתית אופיינו בניסוי בשמירת מרחק ובהימנעות מאינטראקציה חברתית. 

הארתי: בטיפול התנועתי בראיית SSD, ניתן בתרגילי תנועה באוריינטציה טיפולית להמחיש את נושא קיומם של ארבעת המרחבים סביב המתרגל; ובכך, לעלות למודעותו האישית את קיומם על כל המשמעות הכרוכה בכך למרות היותם בלתי נראים. העלאת המודעות לנושא זה באמצעות תירגול ייעודי, אמורה לשפר את יכולת קריאת והבנת השטח, ובכך לשכלל את המיומנויות הפיזיות התנועתיות והמיומנויות המנטליות. בקישור מספר 2 יש עוד סקירה בנושא המרחבים והמשמעות לכך. 

שתי הפניות לעיון להעמקה והרחבה בנושא:

1) למאמר Biased estimations of interpersonal distance in non-clinical social anxiety של המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת חיפה לחצו👈 כאן

2) לסקירה נוספת: יחסי הגומלין בין האדם למרחבים סביבו: לחצו👈 כאן

3)  על המושג היפני Maai העוסק בשמירה מנטלית ופיזית על המרחב האישי

חזרה לעמוד👈 הראשי

ליצירת👈 קשר

התפישה הסובייקטיבית שבחרדה החברתית


ארבעת המרחבים סביב האדם


 זהו לפחות שלושה מרחבים סביב כל אדם בתמונה