תנועה במרחב האישי - Intimate & Personal Spaces / גרשון קום

תנועה במרחב האישי  Intimate & Personal Spaces / גרשון קום  
סקירה זו עוסקת ביחסי הגומלין בין הספורטאי, אמן הלחימה, רקדן, המתרגל ולמעשה כל אחת ואחד המפיקים תנועה בכל רגע נתון - לבין המרחב והחללים המקיפים אותו.
נושא זה חשוב מאד להבנת תנועה מוטורית 
בכל גישה בכדי ליצור תנועה מוטורית משמעותית בעלת ישומיים בכל תחום מאלה המוזכרים כאן למעלה ומפורטים בהמשך.

נושא זה, מאחד יחד שני סוגי אינטליגנציות: אינטליגנציה תנועתית ואינטליגנציה מרחבית.

סביב הספורטאי, רקדן מתרגל וכל אדם שמפיק תנועה קיימים מספר מרחבים. המתרגל התנועתי כמו גם אמן הלחימה, צריך להיות מודע לנושא החללים המקיפים את גופו; ולנצל אותם לביצוע מוטורי של התרגיל - באימון סוליסטי ובאימון עם פרטנר. לדוגמה: באמנות לחימה המבוססת על הטלת היריב על המזרן, כל אחד משני המתחרים ינסה לאתר פירצה למרחב האישי של יריבו - לצורך הטלתו (ראו כאן תמונה למטה).
בתרגול סוליסטי כמו ביצוע קאטה בקרטה, כוריאוגרפיה, צ'י קונג ולמעשה ביצוע כל תנועה גם זו עם פרטנר - קיים סוג של דיאלוג מוטורי בין התנועה המוטורית של המתרגל לבין החללים המקיפים אותו. דבר היוצר עומק ומשמעות לתנועה המוטורית, כך שהיא לא סתם נפנופיי ידיים במרחב אלא הפקת תנועה משמעותית. (בהמשך הסקירה, דוגמאות לסוגי תנועה בתוך המרחבים של המתרגל).

לגבי שמות המרחבים המקיפים את המתרגל (
ראו כאן בשרטוט):
המרחב הראשון הוא: המרחב האישי של המתרגל המורכב משני חללים שהם החלל האינטימי הסמוך יותר למתרגל, ומהחלל האישי. 
המרחב השני הוא החלל הציבורי, החברתי; והאחרון הוא החלל הגלובלי.

בתנועה בסגנון  Shin Sen-Do  - יחסי גומלין בין המתרגל לחללים המקיפים אותו,  מבוססים על ההגדרות של: תנועת – נפח ותנועה -  ממוקדת. ראו כאן מתחת לשרטוט את ההגדרות ועוד תמונות של כל סוג תנועה.

מהם שני סוגי התנועות המתבצעות במרחב האישי של המתרגל ? 
המתרגל התנועתי צריך לזהות את החללים בסביבתו ובהם לבצע את האקט המוטורי. מבחינים בין "תנועה – ממוקדת" המתבצעת בתוך החלל; לבין "תנועת – נפח" היוצרת תתי – חללים בחלל האישי.

תנועת– נפח בראיית השיטה,  היא תנועה המתבצעת בדרך כלל כששתי כפות הידיים מרוחקות יחסית לאורך המסלול המוטורי או שהן נעות לכיוונים מנוגדים. תנועה זו יוצרת תת- חלל בתוך תחום החלל של המתרגל. לדוגמה: פעולת חיבוק הכרוכה במיקום שתי הזרועות במקביל.

תנועה - ממוקדת בראיית השיטה, היא תנועה המתבצעת בדרך כלל כששתי כפות הידיים צמודות יחסית לאורך המסלול המוטורי; או תנועה שבה שתי הידיים נעות האחת לעבר השנייה. זו תנועה הנחשבת כתנועה המתחוללת בתוך חלל הסמוך לגופו של המתרגל. לדוגמה: פעולת חיתוך האבטיח.

בתמונה כאן ניתן לראות את מתאבק הסומו (ריקישי) שמצליח לחדור למרחב האישי של יריבו, לערער את מרכז הכובד של גופו ולהטילו לקרקע.

בתמונה הבאה כאן, ניתן לראות את שני סוגי התנועה: 1) תנועת נפח: הרחקת שתי הזרועות ואחיזתן; כך שבמנח זה נוצר חלל באזור ראשו של המדגים באדום. 2) תנועה ממוקדת: שליחת הרגל כבעיטה לגופו של המדגים באדום דרך החלל שתנועת הנפח יצרה.

לתפיסה זו של הפקת תנועה ביחס למרחבים - שלושה יתרונות עיקריים :
א. הגברת מודעות המתרגל לאופי נוכחותו, ונוכחות הזולת במרחב. העמקת המודעות העצמית.
ב. כלי לימוד והפנמת מיומנות התמצאות במרחב
ג. כאשר התרגול המוטורי מתבצע ביחס לחללים, הביצוע המוטורי מקבל מימד  נוסף של עומק ואיכות ולא נשאר ברמת הביצוע הגולמי שעלול להראות כמוטוריקה שטחית.


חשוב לציין שתהליך הפקת התנועה מתחיל במקום  הפנימי והכי "אני" של המתרגל. הכוונה להפעלת האגן המניע את אנך מרכז הכובד (ראו קישור כאן למטה) המניע את מערך הגוף. משם יוצאת התנועה אל המרחב האישי של המתרגל ומשם הלאה למרחבים החיצוניים יותר שלו -  כפי שמוסבר כאן במאמר.
לראייה תנועתית זו יישומים רבים, מעבר לתרגול התנועתי, המושלכים להתנהלות המוטורית היומיומית.

אני ממליץ לכל אחת ואחד מכם לבדוק את מהות התנועה שהוא מבצע בתחום התמחותו התנועתית או כתנועה שגרתית במהלך היום; במטרה לזהות את החלל בו אנו פועלים. האם התנועה יוצרת חלל (תנועת נפח) או שהיא פועלת בתוך חלל קיים (תנועה ממוקדת). חקר אישי זה יגביר את המודעות האישית לעצמכם, יגרום להבנה עמוקה יותר של התנועה האישית שלכם ויהווה חומר גלם ללמידה, שיפור והתחדשות.

קישורים לעוד חומר לעיון בנושא זה:
לסקירה על הקשר בין חרדה חברתית למרחבים 👈 כאן
לסקירה על אנך מרכז הכובד 👈 כאן
לסקירה על האגן 👈 כאן
לצפייה בהנפשה קצרה מתוך קאטה לשליטה והתמצאות במרחב האישי 👈 - כאן
על המושג היפני Maai העוסק בשמירת המרחב האישי ברמה המנטלית והפיזית
ליצירת 👈 קשר
לעוד מאמרים וסקירות בנושא 👈 על התגיות כאן למטה.