הפגיעות ביכולiת התפקוד המנטלי והתנועתי ביחס לעליה בקצב הלב ברגעי חירום

סקירה על פגיעה בתפקוד מנטלי ותנועתי ברגעי חירום ביחס לקצב הלב / גרשון קום

רורי א. מילר Rory A. Miller מומחה להתנהלות במצבים אלימים ותפקוד ברגעי חירום, מעלה במאמר שלו "חוקי המשחק", סקאלה המפרטת את הפגיעה בתפקוד המנטלי והתנועתי ביחס לעליה בקצב הלב כתגובה למצב חירום להבנתו של האדם. סקאלה המפורטת כאן בהמשך. הוא ממחיש את הסקירה שלו על תפקוד מנטלי ופיזי בקרב - רחוב Street Fight, אך ניתן להשליך את הסקירה על כל מצב חירום שבו תפקוד האדם עומד למבחן.

אני אקדים ואזכיר בקצרה שבזמן סטרס, לחץ נפשי, תחושת מצוקה - הגוף מנוהל על ידי מערכת העצבים הסימפתטית Sympathetic nervous system במטרה להבטיח את הישרדות האדם החווה את מצב החירום המאיים על שלומו. מבחינה פיזיולוגית, הגוף נערך למצב של מלחמת הישרדות מול הסיטואציה המאיימת לתפיסתו של האדם. במצב זה, תהיה עליה בקצב פעולת הלב, עליה בלחץ הדם, גוף נוקשה יחסית, הפרשת אדרנלין ולכן חוסר הבחנה בפרטים קטנים, הפחתה ביכולת קשב וריכוז, הפחתה ביכולת תקשורת בינאישית. תחושה אישית של מצוקה, כאשר יכולת שיקול הדעת וקבלת החלטות גם היא פוחתת. רמת מדדים אלה, עלולים לפגוע ביכולת התפקוד ברגע מצוקה; דווקא באותו רגע שנדרש תפקוד מהיר ויעיל.

האדם שאינו מתורגל בהתנהלות במצבי חירום ובמיומנות של הרגעת מערכת העצבים הסימפתטית, למעשה מסתחרר עם יכולת תפקוד נמוכה שעלולה להתדרדר לקיפאון תפקודי בעקבות השינויים הפיזיולוגיים שמערכת עצבים זו יוצרת, דווקא ברגע שאנו צריכים להיות במיטבנו. (על הדרכים לשלוט בסחרור זה ברגע - אמת ראו כאן בקישור למטה).
 
פירוט הסקאלה על פי Rory A.Miller בהתייחסות למעורבות בקרב רחוב. אך ניתן להשליך על כל סיטואציית חירום:

א. אדם מבוהל, קצב פעימות הלב עולה על 115 פעימות לדקה יתחיל לאבד כישורי מוטוריקה - עדינה. כתוצאה מכך היכולת שלו לאחוז, לתפוס, לבצע טכניקות באופן מדויק ירדו משמעותית.

ב.  החמרה במצב הסטרס כך שקצב פעימות הלב מגיע ל -155 פעימות לדקה. בצב זה תפגע היכולת המוטורית, כך שהאדם יאבד את היכולת לבצע תבניות וקומבינציות טכניקה.

ג. החמרה נוספת במצב הסטרס תוביל לעליה של 175 פעימות לב לדקה. במצב זה כישורי התכנון והחשיבה יפגעו. קיימת סכנה לאיבוד יכולת הראייה ההיקפית לטווח הקרוב וירידה בחוש השמיעה.

ד. החמרה נוספת במצב הסטרס עלולה להוביל לעליה בקצב הלב מעל ל- 175 פעימות לדקה. במצב זה קיימת סכנה על איבוד שליטה על שלפוחית השתן וירידה משמעותית ביכולת התפקודית.

* לצורך השוואה אציין שקצב לב תקין בממוצע אצל אדם בוגר נע בין 60 ל- 90 פעימות/דקה.

ניתן לקחת ממצאים אלה שנבדקו על ידי Bruce Siddle (מתמחה באימון והישרדות גורמים אנושיים. מייסד של PPCT Management Systems והשותף המנהל של Warrior Science Group) ולהשליך על תפקוד בכל מצב חירום; כולל ירי באקדח במקום הומה אדם על ידי אנשים לא מקצועיים שאינם מיומנים מספיק לתפקוד במצב סטרס.

למאמר 👈 טכניקת שליטה בקצב הלב ורמת האדרנלין ברגעי חירום
 
ליצירת קשר:
GershonKum@


Gershon-Kum.blogspot.com