סרעפת (Diaphragma) כמשפיעה על תהליכי גופנפש / גרשון קום

סרעפת (Diaphragma) כמשפיעה על תהליכי גופנפש / גרשון קום

ממליץ לקרוא את המאמר בשלמותו ולאחר מכן לחזור לקישורים בטקסט לצורכי הרחבה.
לסרעפת  (Diaphragma) תפקיד חשוב בתהליכי גופנפש בכלל ; ובמניעת סטגנציה בהיבט המנטלי והפיזי - בפרט. הסרעפת זכתה בתפקיד מרכזי זה, בהיותה אלסטית עם יכולת השתנות תנועה בהתאם לנשימה. מה הקשר ? על כך כאן בתקציר - השיעור מתוך הקורס תנועה – טיפולית.

על פי ד"ר
Ken Dychtwald  הבטן מהווה מרכז  להיווצרות מכלול רגשות השואפים להשתחרר (ראו הסעיף הראשון  בתקציר : הקשר בין מתחים נפשיים לכאבי גב תחתון ) .

בתרגילי נשימה עמוקה, בשיטת הנלמדת בקורס תנועה-טיפולית Shin Sen Do, אנו מנצלים את תהליך השאיפה לעלות את המטען הרגשי לאזור בית החזה ומשם בעזרת נשיפה ארוכה להוציא מאתנו והלאה אל האינסוף. תהליך זה משול  לסופת הוריקן השוטפת בעת שאיפה את המטען הרגשי הנוצר בבטן – חוצה את אזור הסרעפת וממשיכה לאזור מרכז בית החזה ומשם בעזרת הנשיפה נשלח המטען הרגשי אל האינסוף.

סנכרון הסרעפת עם הנשימה הוא לא דבר מובן מאליו. ראו כאן בהמשך את ההסבר.
בכדי שתהליך הנעה פסיכוסומאטי זה יתרחש ביעילות , הסרעפת נדרשת ליכולת תנועתית מסונכרנת עם תהליך הנשימה. תנאי זה יבטיח זרימה חלקה ועוצמתית  בין הבטן - חזה – המרחב הסובב את האדם ותחושת התחדשות . לא תמיד זה מתרחש, והפוטנציאל להיווצרות קיבעון מנטאלי ופיזי מתחיל להיווצר.
 
שלושה  פסיכואנליטיקנים מסבירים מדוע לעיתים הסרעפת אינה גמישה ואינה פועלת עם תהליך הנשימה.

 
 Ken Dychtwaldכותב בספרו Bodymind : "שריון חמור של אזור הסרעפת משמש גם כציון אפשרי לכך שהאדם כולא זעם רב....שהתפתח כתוצאה מבלימה ממושכת מדי של רגשות אסרטיביים וצרכי התבטאות" . Wilhelm Reich, מסביר בספרו   Character Analyis: שתחושת חרדה  גם היא עלולה לגרום לסרעפת להתקשח ולפגוע בתהליך הפסיכוסומאטי של הנשימה.
ד"ר  Elsworth F.Baker  כותב בספרו  "Man in the trap"  שסרעפת לא מתפקדת  תעודד היווצרות סטגנציה רגשית שעלולה להתפתח לתסמין פתולוגי פיזי:  "...כאשר בסרעפת ובאיברים השוכנים מתחתיה יש מידה רבה של מתח פסיכוסומאטי , סימני המחלה הנפוצים הם: הפרעות של קיבה עצבנית, בחילה  כרונית המלווה באי יכולת להקיא , כיב בתריסריון, פתולוגיה בכיס המרה , בעיות בכבד וסוכרת".
Alexander Lowen רואה את ההשפעה המורחבת הפסיכוסומאטית של הסרעפת הרבה מעבר להפעלת מערכת הנשימה. הוא כותב בספרו The Language of the Body שהסרעפת עושה הרבה יותר מאשר תפעול תהליך הנשימה.הסרעפת למעשה מפעילה מכלול מערכות פנימיות של חזה- גב ובטן למטרת עיסוי , הנעה , התחדשות :  "....כאשר הסרעפת מתכווצת (בתהליך הנשימה) היא נדחפת כלפי מטה על  איברי הבטן ודוחפת אותם קדימה, במידה ושרירי הבטן מאפשרים זאת. באותו זמן , כיווץ הסרעפת שולח את הצלעות למעלה ולמטה... תנועת הצלעות והסרעפת מרחיבה את שתי הריאות הגמישות.....(וההפך) ".
מצב מאוזן מתבטא בסרעפת אשר מתפקדת אופטימאלית, סרעפת גמישה המופעלת על ידי שאיפות  ונשיפות, כך שתתבצע באמצעותה זרימה פסיכוסומאטית טבעית וספונטאנית.

לקריאת מאמר המשך בנושא 👈 כאן

לצפייה בהנפשת פעולת הסרעפת 👈 כאן 

על יתרון סנכרון הנשימה עם תנועה תוכלו לקרוא
מאמר שלי "סוד התנועה היעילה", שפורסם בפורטל הרפואי דוקטורס.

לעוד מאמרים 👈על התגיות כאן למטה.
להדרכות ושאלות: יצירת 👈 קשר