ישיבת כריעה מונעת מחלות לב, כלי דם והשמנה Squatting / גרשון קום

ישיבת כריעה Squtting מונעת מחלות לב, כלי דם והשמנה / גרשון קום
מדוע הסברה שרמת ישיבה ושכיבה ממושכים בחברת השפע המערבית גורמת לרמת תחלואה גבוהה של לב, כלי דם ועודף משקל לעומת השבטים האפריקאים ? מתחת לתמונה הפתרון ויש גם נתון מפתיע לפי מחקר שבוצע על השבט האפריקאי Hadza

הארה: בתמונות אני מדגים ישיבת סקוואט משולבת עם מנח מלחציים. בקישורים למטה, הקישור הראשון עוסק ביתרונות ישיבת סקוואט במנח מלחציים.
GershonKum@
ד"ר גל חיימוביץ ממכון ויצמן, פירסם במאמרו (קישור למטה) ממצאי צוות חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, אודות היתרונות הבריאותיים של תנוחת שפיפה וכריעה Squatting & Kneeling  כפי שנחקרו על שבט ה- Hadza האפריקאי.

הסברה הראשונה הייתה, שמכיוון שאנשי השבט האפריקאי מתבססים על ליקוט תזונה, הדבר דורש יותר תנועה; לעומת אוכלוסיית השפע - המערבית שאינה נדרשת לתנועתיות בשל זמינות המזון. השליח מהפיצרייה או המסעדה מגיע עד פתח ביתנו. או מכסימום, אנו מתניידים עם הרכב לסופרמרקט בכדי לרכוש מוצרי מזון הממתינים לנו על המדפים. 

אך לא. העניין מצוי בהיבט אחר.

הנתון המפתיע במחקר הוא, שאין הבדל משמעותי בכמות זמן המנוחה בין שתי אוכלוסיות אלה, אלא הבדל איכותי.

איכות המנוחה ולא הכמות, היא זה המשפיעה באופן חיובי על רמת תחלואה נמוכה בקרב השבטים האפריקאים. רוב המנוחה בשבטים האפריקאים מתבצעת על הקרקע בתנוחת Squatfing & Kneeling (הדגמות והסברים בקישורים למטה). על פי המחקר, כפי שמפורט במאמרו של ד"ר גל חיימוביץ, תנוחות מנוחה אלה, מפעילות את השרירים לרמה של 15% עד 40% מפעילותם בזמן הליכה. מבחינתי, אפשר לכנות סוג מנוחה זו: "מנוחה פעילה". זאת לעומת אופי "המנוחה הפסיבית" בחברה המערבית שהיא מתבצעת על כסא, כורסה , מיטה; סוג מנוחה המפעיל מכסימום רק 5% מפעילות השרירים בזמן ההליכה. הבדל משמעותי.

מה ניתן ללמוד ממחקר זה לתועלתנו האישית ? מומלץ לחקות את מנהג השבטים האפריקאים בכל מה שקשור "למנוחה פעילה". מבחינתי האישית, כמי שנוהג לישון על הקרקע ומקפיד באימוני מנחי גוף לא שגרתיים (לדוגמה ישיבת כריעה, זחילה, התשחלות במקומות צרים ועוד תרגילים המופיעים כאן באתר) יש בונוס ענק לנוהגים במנחים אלה, בכך שהם מפעילים עוד ועוד מפרקים תנועתיים, שרירים וגידים שלא מופעלים "במנוחה הפסיבית" בסגנון החברה המערבית.
נסו זאת. תתחברו לקרקע. זה אותנטי, בריא ומהנה.


 קישורים עם המלצות לביצוע מנוחה אקטיבית
1. הצעה מצולמת לביצוע תרגיל ישיבת כריעה משולב עם מנח מלחציים ,שמקיף מכסימום מפרקים סינוביאליים שרירים וגידים עם הקפדה על מגע מלא של כף הרגל עם המזרן.

2. הדגמות של ישיבות יפניות מסורתיות לביצוע גם כן על הקרקע. והסבר התרומה האנטומית של ישיבות אלה.

3. מאמרו של ד"ר גל חיימוביץ 

4. לעוד חומר לחצו על התגיות כאן למטה