מהי התודעה - הכובלת המפריעה לנו במיצוי הפוטנציאל האישי ? / גרשון קום

מהי התודעה הכובלת המפריעה לנו במיצוי הפוטנציאל האישי ? / גרשון קום

רבים מאיתנו התרגלנו לעטוף את עצמנו בתירוצים שנאמרים בסבר פנים חשובות ובאינטונציה של ידענות מעמיקה; הכל מהכל בכדי להצדיק את ההמנעות ואי - העשייה האישית; או הסתפקות בביצוע חלקי בעשיית אותם דברים - שקצת קשה יותר לעשות או שאנחנו נמנעים לעשות מטעמי נוחות אישית.

בשנת 1635 לערך, נזיר ואמן הלחימה היפני בשם Takuan Soho העלה בצורה מובנית וכתורה סדורה את סוגיית "התודעה - הכובלת" בספרו: "התודעה הבלתי כבולה" ראו קישור למטה עם פרטים על הספר.

ועכשיו - מה שלא כולם יודעים: מסתבר שלא רק תירוצים המסבירים "למה אני לא יכול/ה....(תשלימו את החסר)" הם בבחינת תודעה שכובלת את העשייה האישית; אלא גם ההתמקדות וההתעסקות האינסופית "בתוצאה", הם דברים הכובלים את הצלחת הפעולה. לעומת זאת, מומלץ בדרך לכיבוש האתגר האישי להתמקד "בדרך", "בשיטה" - בדרך הביצוע של הפעולה; והתוצאה המיטבית - תגיע מאליה. כך קורה כשאנו לדוגמה נוהגים ברכב. לאחר לימוד, אימון ותירגול, הנהיגה מתבצעת מאליה מבלי צורך לחשוב יותר מידי על כל פעולה שמתבצעת; וכך אמור להתרחש עם כל אתגר. אימון, תרגול, הבנת השיטה "והדרך" כך שהתוצאה המיטבית - תגיע מאליה.

את ההתמקדות אך ורק בתוצאה ולא "בדרך", מכנה Takuan Soho בספרו "התודעה הכובלת": כ-"מקום השהייה: "...המקום שבו התודעה שוהה בדבר אחד, נקרא מקום השהייה. לשהות פירושו לעצור." (כאמור, זה המתכון לכשלון. למען ההצלחה - יש לשאוף שהתודעה תזרום ותהיה בכל מקום בזירת האתגר האישי ).

ענין זה משתקף היטב באגדת הזן היפנית מתוך 
ספרו של אורי קפלן: סיפורי חכמה מן המזרח, המכיל אסופת סיפורי זן חביבים המעניקים חומר מחשבה.

סיפור הזן על תודעה כובלת: 

הצפרדע הירקרקה ישבה על סלע והתבוננה בהליכתו של מרבה הרגליים (נדל). היא לא האמינה למראה עיניה. כל כך הרבה רגליים. איזו שליטה גופנית מדהימה. כל רגל דורכת במקום הנכון, בדיוק בזמן הנכון ומרבה הרגליים מתקדם בקלילות וללא דאגה בעולם.

"היי, מרבה רגליים," קראה לבסוף הצפרדע הסקרנית. "איך אתה עושה את זה? איך אתה מצליח ללכת במיומנות שכזו עם כל כך הרבה רגליים בלי להתבלבל, בלי שרגלייך יבעטו האחת בשנייה, ובלי למעוד וליפול"? מרבה הרגליים נעצר ובהה בהפתעה בצפרדע. "אף פעם לא חשבתי על זה," אמר. "נראה לי שאני פשוט פוסע רגל אחר רגל קדימה. זה בא לי בטבעיות". מרבה הרגליים השתהה מעט והרהר לעצמו. הוא הביט ברגליו וניסה לחשב את תנועותיו. לבסוף החל שוב ללכת אולם נראה שמשהו לא היה כשורה. רגליו הסתבכו לפתע זו בזו, דורכות האחת על השנייה. כהרף עין מרבה הרגליים המבולבל איבד שליטה, מעד, ונפל.

אגדת הזן היפנית הזו משקפת שני מצבי - תודעה המשפיעים על תוצאת הביצוע. מצב של "תודעה - משוחררת" שמובילה להצלחה; ומנגד, "תודעה - כבולה" שמובילה לכישלון. Takuan Soho בספרו "התודעה הכובלת" כותב על כך: "...אם לדבר במונחים של אמנות הלחימה....הרי כאשר אתה מבחין לראשונה בחרב הנעה לעברך להכותך, אזי, אם אתה מתכוון לפגוש את החרב הזו בדיוק כפי שהיא, התודעה שלך תעצור בחרב בדיוק בתנוחה זו, תנועותיך שלך תתבטלנה ואתה תשוסף על ידי יריבך. זה מה שקרוי לעצור". במילים אחרות: אם המחשבה תהיה מרוכזת אך ורק בחשש שהחרב של היריב תפגע בך - אז היא תפגע בך. מומלץ לחשוב על הדרך ועל השיטה להמנע מזה.

בענין זה, על אותו משקל: של לא להיות עסוק "בתוצאה" אלא "בדרך", כותב אויגן הריגל בספרו "זן אמנות הקשת": המורה מסביר לתלמידו מדוע הוא לא מצליח לפגוע במטרה בירי חץ מקשת: "אל תחשוב על הירייה...כי תחטיא....". "המתן אפוא באורך רוח למה שיבוא ואיך שיבוא".

על כך כותב טקואן סוהו בספרו בהתייחסות לתודעה כובלת: "לשים את התודעה במקום אחד, נקרא ליפול לחד-צדדיות. חד צדדיות נחשבת לנטייה למקום מסוים אחד. הנכון הוא לנוע בתודעה לכל מקום. התודעה הנכונה מתגלה דרך כך שמרחיבים אותה, עד שהיא מתפשטת על פני הגוף כולו.....אם התודעה לא תושם בשום מקום, היא תהיה בכל מקום".

אחד מעקרונות התנועה טיפולית בסגנון Shin Sen Do הוא עקרון המש"ז; ראשי תיבות של ביצוע תנועה תוך כדי הקפדה על מעברים תנועתיים, שינויים תנועתיים - בזרימה תנועתית. כעיקרון: ביצוע התנועה משקף מאפיינים פיזיים ונפשיים של האדם. לימוד, תרגול ואמון עקרונות תנועת גוף בכלל ועקרון המש"ז בפרט, זו הדרך להפנים את עקרון המש"ז בהווייתו הפיזית והנפשית של האדם. ובמילים אחרות ליצור מצב שהתודעה אינה כבולה למקום אחד, אלא היא מתפקדת באופן משוחרר - בהתאם לנסיבות בכדי להשיג את המטרה.

תרגלו את זה בכל פעולה שאתם מבצעים. בעיקר באלה שאתם מתקשים יותר. 

על בסיס גישה זו, מבוססת האסטרטגיה הטיפולית שלי, שגיבשתי לאחר 15 שנות הוראה - בתיכון, לתלמידים לקויי למידה - בכדי להעצים את הישגיהם. ראו על כך פירוט בקישור כאן למטה. אני מאמין שהשגת כל מטרה, תלויה בניטרול התודעה הכובלת. צריך לתרגל את זה.

מרבה רגליים
לעיון נוסף לחצו על הקישורים כאן:

פרטים על הספר התודעה הבלתי כבולה / טקואן סוהו

האסטרטגיה הטיפולית שלי להעצמת ילדים ובני נוער נכשלים ? 👈 מאמר

לשאלות ותגובות. יצירת 👈 קשר

לעמוד הראשי

עוד סקירות בנושא בתגיות כאן למטה