מודל העץ: אימון תנועתי לניטרול מופנמות וביישנות / גרשון קום

מודל העץ: אימון תנועתי לניטרול מופנמות וביישנות / גרשון קום

הטיפול התנועתי בתפישת Shin Sen Do style מבוסס על הנחיה תנועתית המדמה את התנאים הנדרשים במרחב שם מתגלים הקשיים הפיזיים והמנטליים.
הטיפול התנועתי בגישה זו, כפי שנלמד בקורס ההסמכה, ברמה הגבוהה - מעניק למטפל התנועתי אופי של קואצ'ר תנועתי או מנטור כפי שאחרים מעדיפים לכנות זאת.

אחת מטכניקות ההמחשה למתרגלים והמטופלים, היא להעזר בהבנה וחיקוי של מודלים הלקוחים מהטבע. כאלה שמוכיחים את עצמם מיליארדי שנים עם אפס טעויות וסטיות (ראו על כך תגית למטה).

בעניין זה, קורה שאותם אלה המאופיינים כביישנים, מופנמים או סובלים מחרדה חברתית נקלעים לסיטואציה עתידית של החשפות בפני קהל מוכר או לא מוכר. רמת הבהלה מהסיטואציה עולה, והאפשרות של המנעות מהסיטואציה עולה כאפשרות הגנה. אני ממליץ לא להמנע אלא להתנסות באתגר תוך כדי הדרכת חיקוי העץ.

עקרונות הדרכת חיקוי העץ בטיפול התנועתי בגישת Shin Sen Do
ההדרכה מבוססת על העלאת המודעות של המתרגל לכך, שהוא חלק מתוך המרחב; ותרגול דרכי התנהלות בתוך המרחב שחולקים אותו אנשים נוספים. בהדרכת חיקוי העץ נבנה תוכנית התנהלות אישית המתאימה לאופי והיכולת של הביישנים והמופנמים. התוכנית מבוססת על חמישה עקרונות בסיסים.


א הפנמת הרעיון שלא חייבים להיות בדרני - האירוע ולא הסטנדאפיסטים. זה לא חלק בארגז המיומנויות של המופנמים והביישנים. ההפך, רצוי וניתן להיות שקט ורגוע.

ב. הכרת המרחב והתמקמות נכונה בו: להקפיד לא להתמקם בפינות המרחב. במידת האפשר; אלא להתמקם באזורי המרכז של החדר או מרחב האירוע.

ג לסגל שפת גוף נינוחה שתקרין למערכות הגוף והנפש שהכל בסדר. אנחנו קוראים לזה סטטוס גוף ונפש רפויים (לעומת שני הסטטוסים הלא רצויים: תלישות וקשיחות). שמירת קשר עין עם הסובבים, חיוך סמוי, נשימות עמוקות וסמויות מידי פעם בעת האירוע עשויות לסייע. ברגע של תחושת "מחנק" ואי- נוחות, רצוי לצאת בנינוחות מאזור מרכז המרחב; ולחזור אליו לאחר התאוששות אישית עם כחות מחודשים.

ד ניתן ליצור קשר מילולי עם הסובבים באמירות קצרות ומחמיאות מידי פעם. כמו לדוגמה: "שעון מאוד יפה, היכן רכשת אותו?"  או "אווו... החולצה שלך מדהימה".

ה להקדים ולתרגל תרגילי Shin Sen Do style במטרה לנטרל קפאון תפקודי ברמה הפיזית והמנטלית. קיימת סדרת תרגילים בעלי השפעה חודרת, המכשירה את האדם לאירוע שמבחינתו הוא אירוע מפחיד, מרתיע ומאיים להפחית ברמה התפקודית.

כאשר המופנם או הביישן מתרגלים באחד על אחד עם המטפל התנועתי את המיומנויות האלה; ולאחר מכן מתנסים בהם במרחב, סביר להניח שכאשר המיומנויות האלה מיושמות כמכלול מתוזמן, לא רק שהחשיפה לאנשים תעבור בהצלחה אלא היא שתתרחש עליית מדרגה מבחינת מיומנויות חברתיות והפחתת חסמים להחשפות באירועים - חברתיים.
התירגול מבוסס על תרגילי תנועה ייחודים לסגנון הטיפול התנועתי: Shin Sen Do 

איך כל זה קשור לעצים ? לא המצאנו שום דבר חדש. העצים הם אלה שלימדו אותנו מיומנויות אלה. התבוננו בעצים במקום מגוריכם. העץ שקט, נטוע ומושרש היטב בקרקע. למרות שהוא לא הכלב המכשכש בזנבו והיוצר קשר עין לבבי עם בעליו, העץ מושך תשומת לב רבה של האדם וגם בעלי החיים בסביבתו. העץ הוא ההוכחה שהתנהלות פסיבית לכאורה, נכונה בתוך המרחב, גורמת לכך שהא יהיה מבוקש, רצוי, מקובל גם אם הוא  חסר תכונות האופי הלבביות של הכלב.

כאמור בטיפול התנועתי אנחנו פותחים לרזולוציות מפורטות יותר את מיומנויות העץ במטרה להתאים אותן למתרגלים חסרי מיומנויות - השואו והמוחצנות להטמע בתוך אירוע חברתי ולצלוח אותו בהצלחה אל אף החששות, הפחדים והחרדות.

עוד בנושא זה:

סקירה:  דרכי התמודדות עם משברים אישיים לפי דרכו של העץ.

מאמר: אימון תנועתי להתמודדות עם פחד קהל

לעוד חומר לחצו על התגיות כאן למטה.

יצירת קשר

GershonKum@