מֵדִיטַצְיָה עניינית ולא רק לרוּחניקים / גרשון קום

מֵדִיטַצְיָה עניינית ולא רק לרוּחניקים / גרשון קום

סקירה זו תסייע לאלה המבקשים לעשות את מה שרובינו לא עושים, וזה כמה דקות של התחברות לדבר האישי ביותר: להתחבר אל עצמינו. אל מכלול "עצמינו" המכיל את הגוף - ההיבט הפיזי והנפש - ההיבט המנטלי.

את ההתחברות לעצמינו אכנה כאן בשם: מֵדִיטַצְיָה.

אלא מה? יש מי שמפריע לנו. אלה הרעשים הסביבתיים והפנימיים הצצים דווקא באותם רגעים שאנו זקוקים לשקט - עמוק בעת ביצוע המדיטציה של כמה דקות הכרוכה בהתרכזות אישית. לניטרול רעשים חיצוניים ופנימיים אלה, נשתמש בתובנת מיומנות ה- MokSu (בשמה היפני). ככל שנעסיק יותר את התודעה למימוש מיומנות זו ביצירת תנאים בסיסיים לביצוע המדיטציה, כך נצליח יותר לדחוק את הרעשים המטרידים. ולא רק זאת, אלא שבאותה - עת, נבצע גם וונטילציה והתחדשות מנטלית. את המכלול הזה אני מכנה "מדיטציה ולא רק לרוּחניקים". 

מה הם התנאים, כלי העבודה, לביצוע המדיטציה שבהם אנו צריכים להתרכז תוך כדי מימוש תובנת ה- MokSu. איך זה מתבצע? 

שלב 1: המנח הרצוי למדיטציה הוא Seiza. ה- Seiza היא ישיבה יפנית מסורתית כפי שאפשר לראות בתמונה. יש חוקים וכללים לביצוע הישיבה המוזכרים בקישור למטה. למי שקשה, יש חלופות בישיבות היפניות המסורתיות - שגם עליהן תוכלו לקרוא בקישור למטה.

שלב 2: נשימת Shin Sen Do style . לאחר שהתמקמתם בנוחות, עלינו לטפל בגמד - המרושע ששוכן בתוכנו ומטריד אותנו במחשבות מסיחות דעת ומאפשר לרעשים סביבתיים ובעיקר פנימיים - להשתלט על תודעתנו. לכן, נעסיק את התודעה במשימה מיטבית שתוסיף לאיכות המדיטציה ותדחוק את הרעשים המפריעים. את זה נעשה על ידי התרכזות בנשימה עמוקה או בשמה האחר נשימה פונקציונלית. בשאיפה דרך האף: נכנוס את הבטן פנימה ונמלא את בית החזה. תוך כדי ביצוע פעולה זו, נחוש תחושת התמלאות והזדקפות קלה. לאחר מכן, נבצע נשיפה דרך הפה מלווה בהתרוקנות בית החזה והרפיית הבטן. מומלץ לחזור על תהליך זה מספר פעמים על פי החלטתכם.

באותה עת שאנו מבצעים פעולה זו, מעבר לכך שאנו מעלים את ה- VO2 המשפיע על ערך החמצן בגוף, אנו גם מפעילים את שריר הסרעפת העולה ויורד בסנכרון עם הנשימה הפונקציונלית. מעבר להפעלת שריר זה, אנו גם מפעילים את הסרעפת כמניעה תהליך פסיכוסומטי של ונטילציה - רגשית עליה תוכלו לקרוא בקישור למטה.

שלב 3: נתקדם עוד ביישום תובנות ה- MokSu שמטרתו להשקיט רעשים חיצונים ופנימיים והגברת היכולת להתחבר אל עצמינו. עכשיו, לאחר שאנחנו - מבינים טוב יותר מה מתרחש בתהליך הנשימה - הפונקציונלית מהיבט פיזי ונפשי, יש לנו יותר כלים - תודעתיים להעסיק את עצמינו ברגע ביצוע הנשימה במדיטציה האישית.

בשלב זה, נכניס לעשייה המדדיטיבית שלנו מרכיב נוסף; והוא המרכז החושי המאוד עוצמתי שבתוכנו שאצל רובנו הוא רדום וזה הבטן. לא סתם קיים הניב:"... יש לי תחושות בטן ש.....". או "מרוב התרגשות יש לי פרפרים בבטן". אם נתמקד יותר, נכנה את אותו אזור חושי רב עוצמתי בבטן בשם Hara או בשם האחר Dan Tien. גם על כך תוכלו לקרוא על כך בקישור כאן למטה. בעת הנשימה הפונקציונלית כשאתם מתמתחים קלות בשאיפה ומרפים בנשיפה, תחושו את מרכז הבטן. את אותו מרכז חושי המכונה Hara, Dan Tien מנקודה זו מתחיל תהליך השאיפה, עולה למעלה אל מרכז בית החזה ומשם החוצה. אז הנה בשלב זה אנו כבר יכולים למפות את תהליך הנשימה העמוקה ולכונן את תהליך הנשימה יותר אל עצמינו. 

לסיכום: מדיטציה - זה לא לבהות ללא תכלית. מדיטציה- זה לא לשבת באפס מעשה. ההפך. מדיטציה היא לכאורה פעולה פסיבית אך מרובת מטלות פיזיות ומנטליות; כפי שאתם יכולים לקרוא במאמר - כאן ובקישור למטה לגבי סגנון מדיטציה  נוסף.

ככל שתהיו עסוקים בעת המדיטציה בביצוע מטלות טכניות ובחישה של מטלות האלה, כך תיישמו 
יותר את תובנת ה- MokSU. ככל שתיישמו יותר תובנה זו על ידי ביצוע המטלות הפיזיות והמנטליות - המדיטציה תהיה משפיעה יותר, יעילה יותר עמוקה יותר.

במילים אחרות: במקום לזרוק לחלל האוויר את האמירה הסתמית "תעשו מדיטציה" או "תנשמו עמוק ותעשו מדיטציה", כאן במאמר, לא רק שיש לכם משימות והסברים במה להתרכז; אלא גם קיים כאן האתגר לסנכרן את כל הפעולות ברוגע עם תהליך הנשימה ועם התמקדות - מדויקת של כל שלב ושלב. דבר המעמיק את מטרת המדיטציה.

יש כאן מגוון - מטלות ומשימות מדויקות, גם למקצוענים, בכדי לממש את ההתחברות אל עצמינו לצורך ונטילציה והתחדשות נפשית. התמקדות פיזית וחושית במטלות אלה, תגרום לניטרול הגמד המרושע שגר בתודעתנו ומנסה להפריע לנו כל העת, בעזרת הרעשים הפנימיים שהוא מייצר.

כל ספורטאי צמרת יודע, שלא מתחילים תחרות או קרב - ספורטיבי ללא התחברות מדדיטיבית של מספר דקות להיטיב את התפקוד הפיזי והמנטלי בעת התחרות. זהו אחד מהשלבים המכריעים להצלחת התחרות. ממומלץ לכל אחד ואחת מאיתנו לבצע על בסיס יומי מדיטציה שכזו, להיטיב את התפקוד הפיזי והמנטלי בכל זירה ותחום של חייכם.

☎ להדרכות ושאלות צרו קשר 👈 גרשון קום

למתעניינים: מאמרים וסקירות נוספות וגם הצעה למדיטציה נוספת:

ישיבות יפניות מסורתיות

נשימה. זה הרבה יותר מזה

הסרעפת כמניעה תהליך פסיכוסומטי

הבטן. הכור האטומי שבתוכנו Hara & Dan Tien

לעוד הצעה למדיטציה בלי פוזות ודרמה 

למאמרים וסקירות נוספות, בתגיות כאן למטה.

Gershon-Kum.blogspot.com