מנח אחד עם ארבע השפעות מנטליות ופיזיות / גרשון קום

מנח אחד עם ארבע השפעות מנטליות ופיזיות / גרשון קום

למנח סטטי זה שאני מדגים כאן, לפחות ארבע השפעות על תפקודי השלד והיבטים מנטליים. 
מתחת לתמונות כל ההסברים.

אני מדגים מתיחת הזרוע לאחור במטרה לאחוז בכף הרגל

צילום מאחור של אותו מנח להבנת מגמת מנח הזרוע להפעלת חגורת הכתפיים

אני מדגים מתיחת הזרוע לצד להפעלת חגורת הכתפיים

כיצד לבצע ?

תרגיל סטטי זה מבוצע בכריעה או בשכיבה מסיבות המפורטות כאן בהמשך.
יד אחת (בתמונה זו יד ימין), משתחלת עד המגבלה מתחת לחזה לצד שמאל או לצד האחורי בניסיון לאחוז בכף הרגל; כשהזרוע נמצאת במגע מלא עם הקרקע במידת האפשר: מהכתף לאורך הזרוע עד קצות האצבעות. ראו את ההשתקפות במראה כשהיד השניה חובקת את הגרון, במגמה להמתח לצד השני; ולהיות במידת האפשר גם היא במגע מלא עם הקרקע.

מהן ההשפעות הפיזיות והמנטליות של תרגיל סטטי זה ?

1. הפעלה יעילה של חגורת הכתפיים. מנחים אלה גורמים להנעה (הרחקה) של עצם השכם Scapula שהיא מרכיב במערך חגורת הכתפיים. ההשפעה על עצם השכם נובעת מעצם העובדה של- Scapula מפרק עם עצם הבריח ועם עצם הזרוע; והיא נתמכת על ידי שרירי הכתף. ליתר פירוט ראו כאן למטה קישור עם סקירה מצולמת של תרגיל אחר עם אותה השפעה.

2. לגבי עניין הכריעה (המומלצת יותר) והשכיבה ומנח הזרועות הזה. עניין זה מתקשר להמלצה לקחת את עצמינו כמערכת גופנפש למנחים לא שיגרתים. כאלה שהגוף לא חווה בשגרת הפעילות היומית של כל אחד מאיתנו. זה חשוב משלוש סיבות המפורטות כאן:

א. הנחת יסוד מוכחת: לגוף יש זיכרון. ההסבר לענייננו: ככל שנלמד ונחשוף את הגוף שלנו, לחוויית התנסות של מגוון רחב יותר של מנחים באימון תנועתי על בסיס קבוע, סביר שברגע מצוקה פיזית של תאונה, נפילה, החלקה, הגוף יכיר את המנח אליו הוא נשאב על ידי הסיטואציה שניסתה להפתיע אותנו. ככל שהגוף יתנסה במגוון רחב יותר של מנחים, כך הוא פחות יופתע ברגע מצוקה. משמעות העניין שרמת הפציעה תהיה אפסית עד נמוכה. לצורך יישום תובנה זו אין רק להסתפק במנח זה שאני מדגים אלא יש להכיר את כל מפרקי התנועה והיכולת התנועתית שלהם ולהתנסות במגוון רחב של תרגילי תנועה ומנחי גוף. ראו על כך כאן למטה סקירה מפורטת.

ב. הנחת יסוד מוכחת: שפת הגוף משקפת את ההיבט המנטלי של האדם. ההסבר לענייננו: מומלץ בין השאר בעניין זה, לשבור, לשנות, לגוון - את תבנית מנחי הגוף השגרתית שזה פועל יוצא בעיקר של עיסוקינו. את זה ניתן לעשות על ידי כך שנשתחרר מעצמינו ונרשה לעצמינו לתרגל מנחי גוף לא שיגרתים לתפיסתנו המוטעית. גישה זו תתרום גם למוסס מקובעות מנטלית ותאפשר לאדם להמציא את עצמו מחדש. דבר שיקנה תחושת התחדשות, רעננות והעלאת המוטיבציה האישית לכבוש עוד ועוד אתגרים אישיים. ראו על כך כאן למטה סקירה מפורטת.

ג. הנחת יסוד מוכחת: הגוף אוגר בתוכו מטענים מנטליים שלילים כמו לדוגמה: כעס, פחד, מירמור, טראומה. ההסבר לענייננו: בדיוק על בסיס הרעיון של העיסוי - ניתן לשחרר ממטענים אלה בשלל שיטות גם ללא מגע. במקרה שלנו מתיחת הזרועות תוך יצירת מגע שלהם עם הקרקע - עשויה להשפיע לטובה בהיבט הפסיכוסומטי של העניין. ראו על כך כאן למטה סקירה מפורטת.

קישורים עם סקירות מורחבות לסעיפים הנ"ל:

קישור 1: הפעלה יעילה של חגורת הכתפיים 

קישור 2א: הישרדות גופינו בתאונה טראומתית

קישור 2ב: גוף רפוי להגדלת הפוטנציאל האישי

קישור 2ג: ההיבטים הפסיכוסומטיים של אימוני מתיחות

קישור 4: ישיבות יפניות מסורתיות
  
לעוד סקירות בנושא לחצו כאן למטה על התגית המתאימה.