מיקוד מנטלי וביצועי. דרכים להשגה ושיפור / גרשון קום

 מיקוד מנטלי וביצועי. דרכים להשגה ושיפור / גרשון קום

נושא הסמינר התנועתי החודשי למנהלים מסקטור ההייטק, היה הפעם בנושא שרלוונטי לכל נפש ולכל גיל: מיקוד מנטלי וביצועי; שהוא התנאי הבסיסי להשגת כל מטרה בכל תחום - בצורה ממוקדת ויעילה.

בגישתי המתודית, אני מקפיד לא להפריח מושגים ומטלות - ביצוע מבלי לעגן אותם בדרכים והנחיות ברורות, ולבסס אותם בהסברים רציונליים - כיצד ניתן להשיג את המטרות ולבצע את המטלה. (בנושא זה לחצו על התגית למטה "מתודיקה יישומית"). גם בנושא כאן, שמהותו היא שליטה במיומנות - מנטלית וביצועית, אין להסתפק במילים ללא בסיס כמו: "תנשום עמוק ותתרכז" או גם שמעתי: "תעצום עיניים ותתרכז". אלה הנחיות תלושות. לעומת זאת, כאן במאמר, אציין שלושה אמצעים מנטליים להשגת ושיפור יכולת - מרכוז ומיקוד במטרה. במסגרת מסלול לימודיי תנועה טיפולית במרכז האקדמי בווינגיט, אני מלמד את המושגים האלה בהרחבה עם התנסות תנועתית להמחשה בחיי היומיום. זה גם מה שהיה, בסמינר - התנועתי - החודשי שאני מנחה את סקטור המנהלים ממגזר ההיי - טק.

להלן אִזכוּר והסבר קצר לשלוש התובנות (בשמותיהם היפנים) - שהם בבחינת ציון ומתן חומר למחשבה להשגה ושיפור יכולת המיקוד המנטלי והביצועי. בפגישות - אמיתיות ולא דרך מאמר, ניתן להרחיב ולהמחיש אותם באמצעות חוויה תנועתית כך שהמתרגל יוכל לממש תובנות אלה בחיי - היומיום.

א. העדר התודעה – הכובלת Mushin 

זו מיומנות בסיסית להשגת המטרה אך דורשת אימון מנטלי ליישומה. הכוונה במיומנות זו היא להכווין את המיינד אל השגת המטרה מבלי להעסיק את המיינד בכך. לכאורה הפוך על הפוך ומכאן הקושי. דוגמה שתבהיר את העניין: אם אתם מתכוננים להנחיית הרצאה בפעם הראשונה בחייכם, לפני פורום אנשים מקצועי, סביר שזה ילוּוה בחששות חרדה שמא ההרצאה לא תצליח ואולי אף ההרצאה תקרוס לחלוטין בגלל חרדה, פחד- קהל ועוד סיבות מסוג זה שאני שומע מלקחותיי ומטופליי. ואכן כך. אם תהיו עסוקים בחששות אלה, לקראת מטלת הנחיית ההרצאה, אז זה מה שיקרה. מחשבות יוצרות מציאות. יתרה מזאת: עוגני הגנה רק יזיקו. כלומר, אם תחליטו שאתם קוראים מהדף להפחית סיכוי להתבלבל, אז למרבה הצער הסיכוי שההרצאה כן תקרוס למרות ההִצמדוּת לדפים או למה שנתפס בטעות כעוגני הצלה אחרים. אך אם לא תתעסקו עם חששות אלה, וכן תהיו עסוקים בהכנה תְכַנִית לרוחב ולעומק, עשירה באמצעי המחשה מגוונים מאירי עיניים, לא יקשה עליכם להיות חופשיים מבחינת המיינד ולכן גם מבחינת סטטוס גוף ותנועה - מה שיעלה את הסיכוי בעשרות אחוזים להצלחת ההרצאה. הדבר נכון לגבי כל מטלה ומשימה שעומדת בפניכם.

ציטוט מנצח מהספר המתמחה בנושא זה, ספרו של אמן הלחימה והנזיר היפני: טקואן סוהו "התודעה הבלתי כבולה": "לשים את התודעה במקום אחד נקרא: ליפול לחד צדדיות.... הנכון הוא לנוע לכל מקום...... כאשר התודעה נוטה למקום אחד מסויים היא נקראת תנועה חד צדדית. חד צדדיות היא דבר נתעב. להיות כבול על ידי דבר כלשהו....."

  גם הספר "זן באמנות הקשת" / אויגן הריגל, עוסק בנושא "העדר התודעה הכובלת". מורה הירי – בקשת מציע  לתלמידו הכושל טיפ להצלחה: ".....אל תחשוב על הירייה, כי תחטיא. (אל תיפול לחד צדדיות) אין לי ברירה - ענה התלמיד והמשיך: המתח מתחיל לכאוב. השיב לו המורה: אתה מרגיש כך משום שאינך משוחרר באמת " המשמעות של העסקת התודעה בחששות להיכשל או להצליח היא ליפול לחד - צדדיות. זהו מצב תודעתי כובל. ההמלצה היא להיות משחורר ולעסוק בטכניקה ולא בתוצאה). 

המחשה נוספת, באגדת זן על מפגש בין הצפרדע לנדל (מרבה הרגליים) שהצליח לנוע מבלי לחשוב על כך עם כל כך הרבה רגליים, עד שהצפרדע כיוונה את תודעתו של הנדל לעניין. אז החל הנדל להתבלבל בניהול תנועת הרגליים; או כפי שאומר זאת טקואן סוהו בספרו: הצפרדע כבלה את הנדל (מרבה הרגלים) לחד צדדיות ומכאן הנדל כבר לא היה משוחרר תודעתית לבצע את הליכתו בחופשיות.

ב. התודעה הנשארת בפעולה ZanShin

תובנה מנטלית זו עוסקת במעורבות המנטלית והפיזית של מבצע הפעולה לאחר שהפעולה לכאורה הסתיימה. למעשה לפי תובנה חכמה זו, הפעולה תסתיים לאחר שעוד נשהה בה מבחינה מנטלית ופיזית. כלומר, נתבונן בה, נכוון את התודעה אליה למען הצלחתה ולא נעזוב את זירת הפעולה מיד עם מה שנראה בטעות כסיומה. דוגמה לכך ניתן לקרוא במאמר על המודל המתמטי של ניהול הרגשות. אם כי אפשר לראות את זה באקט זעיר אך בעל עוצמה ענקית כאשר אדם מניח ידו על כתף רעהו בדברי ניחומים. גם לאחר שאקט העברת המסר המילולי הסתיים, היד המנחמת עדיין נותרת שם עם קשר עין בין המנחם למנוחם. כלומר גם לאחר לכאורה סיום הניחום, המנחם נותר שם עם נוכחות מלאה ואמיתית. האתגר שלכם לממש תובנה זו בכל אקט שאתם מבצעים במהלך היום בכדי להגביר את כוונת ביצוע המטרה. אל תתנו לגורמים מסיחי - דעת למנוע מכם את החצי - שנייה הנדרשת למימוש תובנת ה -  ZanShin שהתודעה הנשארת בפעולה. כמו התובנות האחרות כאן במאמר גם תובנה זו ניתן ללמוד ולהמחיש - דרך תירגול תנועתי בכדי לאפשר יישומה בהתנהלות היומיומית.

ג. תנו לי שקט. מיומנות השקטת רעשים - פנימיים וחיצוניים Mokuso

תובנה מנטלית נוספת שעשויה לתמוך בביצוע ממוקד ומפוקס של המשימה היא המוקסו Mokuso
משמעות מיומנות זו, היא לנטרל רעשים חיצוניים ופנימיים (מחשבות מטרידות, רגשות עכורים) בכדי לזקק את המיינד לביצוע יעיל של המשימה. לכל אחד/ת יש את טווח המחשבות והרגשות העכורים שקיימים בו. המטרה היא לצמצם במידת האפשר טווח - זה ולהגיע אל הנקודה האמצעית על הסקלה - המנטלית שהיא  למעשה "האמצעי / המטרה שאליה אנו שואפים". איכות התוצאה של ביצוע המשימה תעיד על רמת ניטרול הרעשים החיצוניים והפנימיים שפוקדים את תודעת האדם. תוכלו לקרוא על כך בהרחבה במאמר על המוקסו כאמצעי לביצוע מדיטציה ולא רק לרוחניים.

אלה הם שלש התובנות המנטליות, שתרגמנו בסמינר התנועתי שהנחיתי, לשלושה יישומים - מנטליים בכדי שיתמכו בעשייה ממוקדת מטרה. בעזרת הנחייה תנועתית מובנית לעניין זה המתרגלים הטמיעו את התובנות האלה ברמה הביצועית עם יכולת יישום במסגרת הקריירה והחיים הפרטיים.

☎️ להדרכות ושאלות 👈 GershonKum@

מתוך: סילבוס מסלולי הלימוד בתחום התנועה - הטיפולית בקמפוס האקדמי ווינגייט.